INFO-FILM WSPARCIE
TO WARTO WIEDZIEĆ
KIEDY JUŻ KOŃCZYMY ZADBAJMY O CZYTELNE NAPISY
Wskazówki
przydatne przy tworzeniu napisów początkowych
i końcowych:
Na początku filmu pojawia się wyłącznie:
Tytuł, podtytuł (lub np.
cytat przewodni)
W napisach końcowych pojawiają się inne informacje:
możemy wymienić
wszystkie role
scenariusz
reżyseria
scenografia itp.
Możemy krótko napisać realizacja (imię
nazwisko)
Jeśli byli współtwórcy
(ktoś pomagał - warto go umieścić)
Możemy także umieścić:
inne role i postacie(po uzgodnieniu) –
Przy opisie muzyki
bardzo ważne jest:
Jeśli korzystamy z otwartej licencji
(otwartych zasobów)
format powinien być następujący:
autor, tytuł, licencja (tak opiszcie każdy utwór wykorzystany w filmie).
Jeśli mamy prawa do
muzyki, to w taki sposób w jak życzy sobie ich autor (najlepiej co najmniej: autor tytuł).
Na zakończenie – ostatnie napisy
po statycznej planszy końcowej widocznej przez chwilę,
np. 3-5 sekund
powinien się znaleźć
napis CC BY SA, który oznacza licencję na której umieszczamy film
Prawo autorskie - inne materiały
Wskazówki przydatne przy tworzeniu napisów początkowych i końcowych:
możemy wymienić wszystkie role
Jeśli byli współtwórcy (ktoś pomagał - warto go umieścić)
inne role i postacie(po uzgodnieniu) –
Jeśli korzystamy z otwartej licencji (otwartych zasobów)
autor, tytuł, licencja (tak opiszcie każdy utwór wykorzystany w filmie).
po statycznej planszy końcowej widocznej przez chwilę, np. 3-5 sekund
Wolna muzyka, kilka uwag i podpowiedzi
Wolna muzyka, kilka uwag i podpowiedzi
Dlatego właśnie, warto poszukać utworów, które są udostępnione w sieci na otwartych licencjach. Poniżej kilka propozycji:
W uzupełnieniu:
- więcej przykładów otwartych zasobów znajduje się pod adresem:http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/03/OZE_przewodnik_v4.pdf
- search.creativecommons.org - jest to dedykowana wyszukiwarka, która pozwala na przeszukiwanie zasobów dostępnych na licencjach CC w różnych serwisach: Google Web, Google Image, YouTube (wideo), Yahoo, blip.tv (wideo), Flickr (zdjęcia, grafika), Jamendo (muzyka), SpinXpress (media różne), Wikimedia Commons (media różne), Euripeana (materiały archiwalne i muzealne), OpenClipArt Library (grafiki wektorowe), Fotopedia (zdjęcia),
Przewodnik po sieci - jak korzystać z twórczości w Internecie:„Nie bądź piratem dziel się ze światem”, dostępny pod adresem:
http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/Grafika_Komiks_CC.pdf
Licencje Creative Commons (CC), jest to zestaw licencji, na mocy których można udostępniać utwory objęte prawami autorskimi. Licencje te są tworzone i utrzymywane przez organizację Creative Commons.
Informacje na temat praw do podkładu muzycznego zawarte w artykułach:
ZAPROSZENIE NA WARSZTATY
Witamy w kolejnej już V edycji konkursu Zrób-My Nasz-Film - mamy przyjemność zaprosić Państwa na wyjątkowe spotkanie zorganizowane z myślą o Was, wspierające nauczycieli w realizacji projektów filmowych. Razem z Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy zapraszamy na webinarium dla nauczycieli pracujących z uczniami w tym zakresie.
Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów nawiązał partnerską współpracę z Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy w ramach realizacji V edycji Konkursu Zróbmy Nasz Film .Wszystkich nauczycieli, którzy zgłosili szkoły do naszego konkursu oraz pozostałych zainteresowanych filmem (szczególnie tworzeniem z uczniami filmu dokumentalnego), na warsztaty wspierające pracę w projekcie filmowym. Podczas warsztatów spotkają się z Państwem ekspertki programu SKOK W DOK. LABORATORIUM POMYSŁÓW DOKUMENTALNYCH prowadzonego przez Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.
Tytuł warsztatów:
OD
POMYSŁU DO REALIZACJI. Jak zrobić swój pierwszy film dokumentalny?
Data: 13.01.2022 o godz. 18:00 na platformie zoom.
Link do rejestracji na spotkanie - webinar
Filmy dokumentalne to doskonałe narzędzie do zrozumienia siebie, drugiego człowieka i szybko zmieniającego się świata. Dzieci i młodzież mogą sami takie filmy realizować – ze swojego punktu widzenia, na interesujący ich temat. Podczas webinarium zaproponujemy nauczycielom, jak poprowadzić lekcję z uczniami, aby zainspirować ich do zrobienia filmu dokumentalnego, wychodząc od znalezienia tematu lub bohatera.
Dlaczego warto robić i oglądać filmy dokumentalne?
# Bo potrzebujemy wartościowych treści dla dzieci i młodych ludzi w Polsce, które opowiadają i analizują znaną i rozpoznawalną dla nich rzeczywistość.
# Bo praca z filmem dokumentalny otwiera na drugiego człowieka.
# Bo każdy z nas jest twórczy, z szkołą czy bez szkoły artystycznej.
# Bo warto poznawać nowe obszary i eksperymentować niezależnie od wieku.
# Bo jesteś ekspertem od swojego świata i możesz próbować o nim opowiedzieć.
Prowadzące spotkanie ekspertki:
Karolina Śmigiel - producentka filmowa, członkini zarządu UNI-SOLO Studio, gdzie produkuje filmy dokumentalne,, współzałożycielka Stowarzyszenia Filmowego Dziki Bez, koordynatorka Festiwalu Myśli Abstrakcyjnej oraz projektu „Skok w dok. Laboratorium pomysłów dokumentalnych." Jest dyrektorką artystyczną Międzynarodowego Festiwalu dla Dzieci i Młodzieży Kino w Trampkach i koordynatorką programu edukacji medialnej w Towarzystwie Inicjatyw Twórczych „ę".
Diana Gaik - zajmuje się tworzeniem projektów kulturalnych, edukacyjnych, społecznych od poziomu koncepcyjnego po produkcję i promocję. Od wielu lat związana jest z festiwalem Millennium Docs Against Gravity oraz Akademią Dokumentalną, gdzie zajmuje się programem wydarzeń towarzyszących. Jest prezeską Stowarzyszenia Filmowego Dziki Bez, w ramach którego zajmuje się projektami interdyscyplinarnymi takimi jak: „Festiwal Myśli Abstrakcyjnej" „Książki na drogę", „Doki.pl". Jest współautorką i ekspertką programu „Skok w Dok. Laboratorium filmów dokumentalnych"
Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy to samorządowa, warszawska instytucja miejska zajmująca się filmem, realizująca ważne zadania związane z upowszechnianiem kultury i edukacji filmowej oraz z refleksją nad rolą kultury audiowizualnej i cyfrowej w dzisiejszym społeczeństwie. Twórca i operator platformy VOD Warszawa sfinansowanej przez Miasto Stołeczne Warszawa.
Strona www: www.ckf.waw.pl
Facebook: https://www.facebook.com/CentrumKulturyFilmowej
Instagram: https://www.instagram.com/ckf_im.andrzejawajdy/
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCucF22F3aBukZ8K7TCPMtvg
SKOK W DOK. LABORATORIUM FILMÓW DOKUMENTALNYCH to program twórczy dla osób z różnym doświadczeniem życiowym i filmowym, jedyny tego typu w Polsce, w ramach którego wypracowywane są pomysły na filmy dokumentalne dla dzieci – przy ich aktywnym udziale: dzieci konsultują pomysły dorosłych. Pierwsza edycja programu SKOK W DOK wystartowała w styczniu 2020 r. W ramach pierwszej edycji pracowaliśmy nad 6 pomysłami na filmy dokumentalne dla dzieci, między innymi "Dziewczyńskimi historiami" Agnieszki Borzym i "Królem Maciusiem I" Jaśminy Wójcik. Pierwsza edycja SKOKU W DOK zakończyła się pitchingiem podczas wrześniowej edycji festiwalu MDAG (2021), wzięli w nim udział przedstawiciele branży filmowej: nadawcy telewizyjni, dystrybutorzy, producenci i reprezentanci festiwali filmowych.
Obecnie trwa druga edycja programu. https://ckf.waw.pl/skok-w-dok
ZAPRASZAMY W RAMACH WSPARCIA NASZEGO KONKURSU NA SPOTKANIE
V edycja Konkursu Zrób-My Nasz-Film (2021-22)
http://zrobmynaszfilm.blogspot.com/
Jeszcze w grudniu dostępne dla szkół
Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja
Wajdy,
warszawska instytucja zajmująca się edukacją i upowszechnianiem kultury
filmowej, opublikowało na platformie VOD Warszawa „Niezbędnik filmowy" –
praktyczne i przystępne narzędzie pomagające w prowadzeniu lekcji. Z tej okazji
zaprasza nauczycieli szkół podstawowych z całej Polski na bezpłatne webinaria
„Niezbędnik filmowy w praktyce szkolnej". Ich uczestniczki i uczestnicy
otrzymają zaświadczenie o udziale wydane przez Centrum Kultury Filmowej im.
Andrzeja Wajdy oraz drukowaną wersję Niezbędnika.
NIEZBĘDNIK FILMOWY
KLASY 1-3: zapoznaj się z materiałem
KLASY 4-6: zapoznaj się z materiałem
KLASY 7-8: zapoznaj się z materiałem
WEBINARIA
Webinaria „Niezbędnik filmowy w praktyce szkolnej", które odbędą się na platformie Zoom. Link do wybranego webinarium zostanie wysłany mailowo do wszystkich zarejestrowanych osób.
Zalogowani nauczyciele otrzymają zaświadczenie o udziale wydane przez Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy oraz drukowaną wersję Niezbędnika.
8 grudnia o 18:00 – webinarium dla nauczycieli klas 1-3
Zarejestruj się:
https://us06web.zoom.us/webinar/register/WN_Ro2oHGBpR9qwLe65K8pKGw
9 grudnia o 18.00 – webinarium dla nauczycieli klas 4-8
Zarejestruj się:
https://us06web.zoom.us/webinar/register/WN_uuMO0K81QnqYwpFzO1Xrsw
Oba webinaria poprowadzi Anna
Równy, autorka „Niezbędnika filmowego", trenerka edukacji filmowej.
Wprowadzi uczestników w szczegóły dydaktyczne i metodyczne publikacji. Podejmie próbę zainspirowania uczestników do
wykorzystywania krótkometrażowych filmów w praktyce szkolnej.
Odwoła się do
wybranych filmów, uświadamiając, jakie kompetencje nabywają uczniowie podczas
lekcji z proponowanymi materiałami wizualnymi. Opowie o metodach i formach
pracy, za których pomocą można realizować tematy przedstawione w publikacji.
Młodzieżowe Warsztaty Reportażu - zapisy już otwarte! Stowarzyszenie FILMFORUM zaprasza na cykl bezpłatnych warsztatów poświęconych reportażowi filmowemu oraz rozwijaniu krótkometrażowych projektów dokumentalnych.
Na zgłoszenia czekamy do 16 listopada!
Dla przyszłych dziennikarzy, reporterów, operatorów czy montażystów filmowych warsztaty mogą stać się pierwszym krokiem w kierunku wymarzonego zawodu.
Wykładowcami i opiekunami artystycznymi warsztatów będą uznani profesjonaliści, zajmujący się sztuką dokumentu i reportażu filmowego. Udział w projekcie umożliwi młodym ludziom stworzenie pierwszych, autorskich wypowiedzi filmowych, poruszających zagadnienia związane z ich miejscem zamieszkania - osadzonych tematycznie i wizualnie w realiach współczesnej stolicy.
Warsztaty będą unikalną szansą na rozwijanie własnych projektów dokumentalnych pod opieką doświadczonej dokumentalistki Marii Zmarz-Koczanowicz.
Zajęcia warsztatowe poprowadzą specjaliści w zakresie reżyserii, pracy nad scenariuszem, organizacji produkcji, realizacji obrazu filmowego oraz montażu.
Zajęcia będą odbywać się w poniedziałki i środy w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy od 22 listopada do 18 grudnia 2021 r. Ćwiczenia warsztatowe będą realizowane w wybrane weekendy.
Formularz zgłoszeniowy:https://filmforum.pl/mlodziezowe-warsztaty-reportazu-formularz/ Sprawdź, już tylko kilka dni
Pozostałe informacje poprzednich edycji: link do zapisu na warsztaty związane z konkursem filmowym dla nauczycieli zgłoszonych szkół
Wskazówki przydatne przy tworzeniu napisów początkowych i końcowych:
możemy wymienić wszystkie role
Jeśli byli współtwórcy (ktoś pomagał - warto go umieścić)
inne role i postacie(po uzgodnieniu) –
Jeśli korzystamy z otwartej licencji (otwartych zasobów)
autor, tytuł, licencja (tak opiszcie każdy utwór wykorzystany w filmie).
po statycznej planszy końcowej widocznej przez chwilę, np. 3-5 sekund
Relacje z etapów pracy nad filmem - projekty szkolne
Materiały zamieszczone w linku poniżej to samouczek opracowany w OEIiZK w Warszawie, wykorzystywany m.in. na szkoleniu - Tworzenie filmu edukacyjnego z aplikacjami Web 2.0 od projektu scenariusza po montaż.
Dokument współczesny (od 1990)
Po 1990 roku coraz większą popularność zaczęły zdobywać telewizyjne filmy dokumentalne, które posługują się w swej narracji elementami czysto fikcjonalnymi. Przykładowo, produkcje History Channel poświęcone wydarzeniom oraz przywódcom historycznym inscenizują „wydarzenia z epoki”, które pełnią funkcję przerywników pomiędzy materiałami archiwalnymi oraz wywiadami. Kiedy wyświetlany przez Discovery Channel film Mighty Times: The Children's March (2004) zdobył Nagrodę Akademii Filmowej dla najlepszego dokumentu roku, podobny zabieg (połączenie archiwalnych materiałów z sekwencjami aktorskimi) wzbudził kontrowersje, prowokując do pytań na temat granic między dokumentacją a fikcją[68]. Rozwój technologii informacyjnych (wideo, Internet) spowodował również rozszczepienie produkcji filmowej.
Autorami dokumentów coraz częściej mogą być amatorzy korzystający z cyfrowych kamer oraz innych urządzeń mobilnych. Dowodzi tego choćby zbiorowy dokument Dzień z życia (2011), który został zmontowany przez braci Ridleya i Tony’ego Scottów z amatorskich nagrań, wykonanych na całym świecie w ciągu jednego dnia[69]. W 2014 roku Perry Bard zmontował z amatorskich nagrań dostarczonych przez internautów własną wersję Człowieka z kamerą[70].
Montaż na znalezionym materiale odgrywa coraz większą rolę zarówno w składankach tworzonych na YouTubie, jak i innych serwisach strumieniowania wideo. Refleksję nad wykorzystaniem found footage w celach artystycznych można odnaleźć także w dziełach Pétera Forgácsa (Exodus przez Dunaj, 2002), dla którego materiał wyjściowy stanowią archiwalne nagrania prywatne sprzed kilkudziesięciu lat[71].
Wciąż dokonywane są eksperymenty, które przedefiniowują film dokumentalny. Film Walc z Baszirem (2008) Ari Folmana z kolei w twórczy sposób łączy materiał faktograficzny (wywiady) z animacją oraz elementami kina aktorskiego[73]. Jeszcze inni, jak Joshua Oppenheimer (Scena zbrodni, 2014), przepracowują ludzką tragedię, zbierając wyznania świadków wydarzeń bez użycia materiałów archiwalnych[74]. Sam status dokumentu jako czystej rejestracji faktu jest nieustannie podważany przez krytykę ideologiczną, zwłaszcza w obliczu coraz sprawniejszych technik swobodnego montażu i postprodukcji treści dla potrzeb propagandy[75].
Cytowany tekst celowo pozostawiony został z odnośnikami, aby umożliwić sprawne sprawdzenie wskazanych przykładów. Szybka forma porządkowania interpretacji filmu dokumentalnego jest tylko wstępem do analizy tematu. Odnośniki zawarte w tekście dostępne są po wejściu w link artykułu źródłowego.
i zasobów widocznych na stronie
|
---|
|
---|
Filmy zrealizowane podczas
5. Młodzieżowych Warsztatów Reportażu
Młodzieżowe Warsztaty Reportażu to wyjątkowy cykl wykładów i warsztatów realizowanych pod opieką artystyczną prof. Marii Zmarz-Koczanowicz. 5. edycja odbyła się w formule online i umożliwiła młodzieży spotkanie z uznanymi specjalistami w dziedzinie filmu dokumentalnego i reportażu telewizyjnego. Uczestnicy zrealizowali pod opieką specjalistów krótkie materiały filmowe, a następnie na podstawie zgromadzonych nagrań przygotowali 3 autorskie reportaże. Efekt miesięcznej pracy już dziś możemy obejrzeć w Internecie. Tematami przewodnimi warsztatów stały się hasła: „Bezpieczna przystań”, „Znak pandemii” oraz „Ludzie”.
POROZMAWIAJMY O DŹWIĘKU W FILMIE.
Panel dyskusyjny „Audiorefleksje filmowe”
DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Do każdego
filmu przygotowany jest dodatkowy materiał, karty ćwiczeń, zabawa w rodzinie.
https://www.kinowtrampkach.pl/krotkie-metraze-w-szkole/
https://www.kinowtrampkach.pl/filmy-jesien-2020/
ZAPRASZAMY NA STRONE FILMOTEKI SZKOLNEJ - JUŻ TERAZ
Bezpłatne warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
Festiwalowe emocje bez wychodzenia ze szkoły i z domu
Festiwal Filmoteki Szkolnej to niepowtarzalna okazja do spotkania młodych kinomanów, którzy realizują swoje pierwsze filmy, świadomie dyskutują o oglądanych produkcjach oraz organizują filmowe akcje angażując w to szkoły i lokalne społeczności. Zbliżający się Festiwal będzie wyjątkowy ze względu na formułę online oraz dlatego, że po raz pierwszy mogą w nim uczestniczyć całe klasy! Na edycję „10 i pół” zapraszamy od 20 do 24 października. Zgłoszenia przyjmowane są do 12 października.
fot. Paweł Zakrzewski, materiały FINA |
Zależy nam,
by Festiwal Filmoteki Szkolnej, nawet w wersji wirtualnej i pomimo fizycznego
dystansu, pozostał wydarzeniem, które umożliwia wspólne dzielenie wrażeń i
budowanie społeczności szkół. Istotą Filmoteki Szkolnej jest jej powszechna
dostępność, stąd Internet był z nami niemal od zawsze – podkreśla kierowniczka zespołu edukacji
filmowej FINA, Agata Sotomska.
Nadchodzącą
edycję Festiwalu Filmoteki Szkolnej otworzy pokaz filmu „Nieletni inżynierowie”
Aleksandry Skowron i Hanny Polak. To obserwacyjny film dokumentalny pokazujący
co się stanie, kiedy 12-14-latkowie z małego, polskiego miasta trafią na
charyzmatycznego nauczyciela i zostaną zainspirowani przez inżynierów
pracujących nad polskim satelitą PW-Sat2. Opowieść o odkrywaniu pasji i o tym
jak spotkanie na naszej drodze odpowiednich osób może odmienić życie. Z kolei
na najmłodszych widzów czeka zestaw wybranych animacji z Ogólnopolskiego
Przeglądu Oko Kalejdoskopu. A to dopiero początek festiwalowej przygody!
Skąd wiemy
jak biegnie koń? Czy spoilery filmowe to temat kontrowersyjny? Co zrobić, gdy
aktor zaśpi na plan filmowy? Na te i jeszcze więcej pytań poszukamy odpowiedzi
podczas zajęć, które w kolejne dni Festiwalu Filmoteki Szkolnej poprowadzą
zaproszeni eksperci. Porozmawiamy o tym, czy dziś wszyscy jesteśmy krytykami
filmowymi, nauczymy się tworzyć strategię promocji własnego filmu i odkryjemy
tajniki organizacji festiwali! W programie nie zabraknie lubianych szczególnie
przez najmłodszych uczniów warsztatów animacji, podczas których pokażemy jak to
się dzieje, że film wprawia obraz w ruch. Nowością będą zajęcia projektowania
filmowych gier, które potrwają aż 3 dni!
Na finał
Festiwalu zabierzemy nastoletnich uczestników na spotkania z przedstawicielami
szkół wyższych, którzy przedstawią ofertę uczelni oraz możliwości, jakie dają
kierunki zarówno filmowe, jak i filmoznawcze.
W czasie
Festiwalu nie zabraknie nieformalnych spotkań dla młodzieży w formie
wirtualnych kawiarenek. W niezobowiązującej atmosferze uczestnicy zastanowią
się czy szkoła uczy krytycznego myślenia oraz odkryją fenomen kina klasy B i
produkcji, które określić można mianem guilty pleasure. Z kolei o wcielaniu w życie pięknych marzeń
porozmawiają ze swoimi rówieśnikami, organizatorami Festiwalu 9 Minut, Unia
Film Festival oraz Festiwalu Filmów Grozy FilmSteria.
Doświadczenia
ostatnich miesięcy pokazują jak istotny jest dobrostan emocjonalny zarówno
dzieci i młodzieży, ale też nauczycieli. Co zrobić, by nie poddać się wypaleniu
zawodowemu i czerpać codzienną radość z pracy? W jaki sposób wykorzystywać
Design Thinking, w zrozumieniu różnego typu problemów, z jakimi zmagają się
nastolatkowie? Po które narzędzia warto sięgnąć do realizacji bezpiecznych
zajęć z uczniami? To zagadnienia jakie poruszą eksperci podczas spotkań pod
nazwą „Pokój nauczycielski”, które skierowane będą do pedagogów.
Pełny
harmonogram Festiwalu Filmoteki Szkolnej. Edycja 10 i pół do sprawdzenia na
stronie:
Filmoteka
Szkolna to zainicjowany w 2009 roku program edukacyjny obejmujący swoim
zasięgiem wszystkie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe w Polsce. Bazą
Filmoteki Szkolnej jest pakiet składający się z 65 lekcji tematycznych, w
których znajdują się materiały dydaktyczne i 143 filmy fabularne, dokumentalne
i animowane pozwalające wprowadzić elementy edukacji filmowej do programów
nauczania. W ciągu roku szkolnego nauczyciele i uczniowie z całego kraju mogą
uczestniczyć w bezpłatnych lekcjach, warsztatach i kursach prowadzonych przez
ekspertów. W roku szkolnym 2020/2021 zajęcia odbywają się online. Program
Filmoteka Szkolna realizowany jest przez Filmotekę Narodową – Instytut
Audiowizualny.
Na nowy rok szkolny Nowe zapisy - edukacja filmowa z NHEF online! NHEF online
to filmy dostosowane do wszystkich poziomów edukacji: przedszkoli, szkół
podstawowych i ponadpodstawowych.
To cykle oparte na 4 tytułach, prelekcje,
omówienie filmów i tutoriale warsztatów plastycznych w formie nagrań, karty
pracy, scenariusze lekcji oraz analizy psychologiczne do pobrania. Ponadto, do
każdego filmu przygotowaliśmy materiały dydaktyczne dla nauczycieli i analizy
psychologiczne, z którymi mogą zapoznać się również opiekunowie. Filmy można
wygodnie obejrzeć w domu i omówić wspólnie z nauczycielem w trakcie lekcji
online.
Edycja
online NHEF 2020/21 daje nowe możliwości dostępu do naszego programu dla
uczniów, którzy wcześniej nie mieli możliwości zapoznać się z naszymi tytułami.
Serdecznie zachęcamy nowych widzów do zapoznania się z informacjami na temat
naszego projektu edukacji filmowej NHEF, który realizujemy od 15 lat.
Edycja online NHEF 2020/21 daje nowe
możliwości dostępu do naszego programu dla uczniów, którzy wcześniej nie mieli
możliwości zapoznać się z naszymi tytułami. Serdecznie zachęcamy nowych widzów do zapoznania się z
informacjami na temat naszego projektu edukacji filmowej NHEF, który
realizujemy od 15 lat.
Potrzebne
informacje znajdują się tutaj, więc wystarczy udostępnić ten link:
https://nhef.pl/aktualnosci/nhef-w-tym-roku-takze-w-wersji-online-zapisy-juz-od-15-wrzesnia-
lub
skierować nauczycieli tutaj: https://nhef.pl/nhef-online
Link do katalogu |
Zaproszenie dla nauczycieli szkół podstawowych do udziału w kursie internetowym
30 Jubileuszowa Konferencja Filmoznawcza Radziejowice 2020
Niestety jesteśmy już po spotkaniach z teoretycznymi i praktycznymi przykładami najbardziej spektakularnych i niezwykłych produkcji filmowych, ich omówieniem i analizą warsztatu. Zapraszamy do obejrzenia linku do bardzo ciekawej, naszym zdaniem, animacji, którą można wykorzystać na lekcji, także w trybie zdalnym. Jest to kilkuminutowy filmik, który prezentuje wybrane sceny ważne postacie z historii polskiego kina. Powstał on z okazji -lecia Łodzi filmowej.
Myślę, że może być on punktem wyjścia do rozmowy na
temat historii polskiego filmu albo po prostu posłużyć do przeprowadzenia quizu
o polskim filmie i jego twórcach. Jeśli to możliwe, udostępnij go, proszę, w
mediach społecznościowych. Oto link do animacji: https://www.youtube.com/watch?v=X4EQ_pK9tp4
Film w pracy nauczyciela polonisty – przewodnik praktyczny dla początkujących
Zajęcia adresowane są przede wszystkim do nauczycieli języka polskiego szkół podstawowych, ale mogą w nich uczestniczyć również nauczyciele innych specjalności.
Celem kursu jest zapoznanie jego uczestników ze sposobami wprowadzania filmu do praktyki szkolnej, przedstawienie korzyści płynących z obecności edukacji filmowej w programach kształcenia oraz zwrócenie uwagi, jak ważnym zadaniem współczesnej szkoły jest przygotowanie młodych widzów do odbioru audiowizualnych tekstów kultury.
Kurs, prowadzony on-line za pomocą platformy Teams, podzielony został na dwa moduły trwające po 2 tygodnie.
Początek kursu: 21 października 2020 r.
Podczas pracy na platformie uczestnicy zapoznają się z udostępnionymi materiałami merytorycznymi, zrealizują określone zadania, będą korzystali z forum w celu wymiany uwag i doświadczeń, wezmą udział w rozmowach on-line z osobami prowadzącymi kurs na tematy podejmowane w kolejnych modułach. Poruszone zostaną następujące zagadnienia:
Moduł I. Edukacja do filmu i przez film
1. Dlaczego właśnie film, czyli o korzyściach płynących z wykorzystania filmu w edukacji.
2. Edukacja filmowa w podstawie programowej – jakie wymogi stawia przed nauczycielem i jakie możliwości zapewnia?
3. Przykłady realizacji wybranych wymagań podstawy programowej z wykorzystaniem filmu.
4. Gdzie szukać filmów z legalnych źródeł oraz materiałów wspierających?
5. Jak wzbogacić wiedzę swoją i uczniów o filmie?
Moduł II. ABC pracy z filmem
1. Jak pracować z filmem w szkole? Wybrane metody i formy pracy z filmem.
2. Projektowanie zajęć (również zdalnych) z wykorzystaniem filmu.
3. Proste ćwiczenia twórcze – przykładowe propozycje.
4. TIK w edukacji filmowej.
Dzięki uczestnictwu w kursie nauczyciele wzbogacą swój warsztat pracy i ukształtują przydatne w praktyce szkolnej umiejętności. Ponadto dzięki internetowemu charakterowi tej formy doskonalenia każdy z uczestników będzie mógł pracować w dogodnym dla siebie tempie, czasie i miejscu. Jak pokazała realizowana w maju i czerwcu pierwsza edycja kursu, spotkania on-line są okazją do wymiany doświadczeń, inspiracji, ale też wzajemnego wsparcia.
Nauczycieli zainteresowanych udziałem w kursie prosimy o zarejestrowanie się do dnia 20 października 2020 r. na stronie internetowej ŁCDNiKP w zakładce Rejestracja elektroniczna koniecznie należy podać swój adres e-mail umożliwiający logowanie na platformie Microsoft Office 365): https://ecentrum.wckp.lodz.pl/zgloszenia/new/idCourse/63145
Ze względów organizacyjnych liczba uczestników jest ograniczona do 20 osób (o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń). Zapraszamy nauczycieli rozpoczynających lub planujących działania z zakresu edukacji filmowej. Udział w kursie jest bezpłatny.
Zapraszamy do korzystania z zasobów widocznych na stronie
- mogą pomoc w realizacji projektu filmowego.Wiele zebranych dla uczestników konkursu pomocy - to poradniki, scenariusze, wskazówki oraz adresy z różnych źródeł, wśród nich miedzy innymi instytucji edukacyjnych zajmujących się edukacją filmową od lat - są więc warte uwagi i wykorzystania.
KIEDY JUŻ KOŃCZYMY ZADBAJMY O CZYTELNE NAPISY
Wskazówki przydatne przy tworzeniu napisów początkowych i końcowych:
Na początku filmu pojawia się wyłącznie:
Tytuł, podtytuł (lub np. cytat przewodni)
możemy wymienić wszystkie role
Jeśli byli współtwórcy (ktoś pomagał - warto go umieścić)
inne role i postacie(po uzgodnieniu) –
- Jeśli korzystamy z otwartej licencji (otwartych zasobów)
autor, tytuł, licencja (tak opiszcie każdy utwór wykorzystany w filmie).
(najlepiej co najmniej: autor tytuł).
po statycznej planszy końcowej widocznej przez chwilę, np. 3-5 sekund
Prawo autorskie
Dozwolony użytek
Relacje z etapów pracy nad filmem - projekty szkolne
Materiały zamieszczone w linku poniżej to samouczek opracowany w OEIiZK w Warszawie, wykorzystywany m.in. na szkoleniu - Tworzenie filmu edukacyjnego z aplikacjami Web 2.0 od projektu scenariusza po montaż.
POMOCNIK FILMOWY - REALIZACJA
FILMOWA SZKOŁA WAJDY
Online Kamera - "Tworzenie scen" fragment wykładu podsumowującego - Wajda School and Studio
Online Kamera - "Montaż filmowy'" fragment wykładu podsumowującego - Wajda School and Studio
Portal Edukacja Filmowa
Etapy pracy nad filmem - materiały w oparciu o temat tworzenia filmu z portalu Edukacji Filmowej (wybór)
Montaż filmu
http://edukacjafilmowa.pl/dla-mlodego-kinomana/jak-zmontowac-wlasny-film/
Po warsztatach:
Polecany program montażu filmu
Kolejne materiały to efekt pracy filmowców nauczycieli i metodyków nad stworzeniem materiałów dostępnych i pomocnych nauczycielowi w pracy z filmem. Poradniki dotyczące tworzenia filmu stworzone przez specjalistów programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, krok po kroku dostępne są pod adresami:
Oczywiście, zachęcamy do korzystania.
Na początek polecamy:
Scenariusze
http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/#liceum_filmowa
Także inne, bardziej szerokie wsparcie dostępne jest pod adresami:
http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/dokumentacja-i-narracje-cyfrowe/
http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/narracje-cyfrowe/
http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/i-ty-mozesz-stworzyc-swoj-film/
http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/zaplanuj-cyfrowa-opowiesc/
Wykorzystanie w filmie materiałów archiwalnych i muzyki - kilka uwag i podpowiedzi
- Praca konkursowa nie może
naruszać praw autorskich oraz prawa do prywatności osób trzecich.
Prezentowane w niej treści nie mogą przedstawiać ani propagować zachowań
zabronionych przez prawo lub godzących w zasady dobrego wychowania i kultury
osobistej.
- Utwór muzyczny wykorzystany
w pracy konkursowej:
- W przypadku wykorzystania w
filmie materiałów archiwalnych bądź fragmentów innych filmów konieczne jest
posiadanie przez uczestników zgody oraz dołączenie do Karty zgłoszenia pracy
w Konkursie oświadczenia o tym, że taką zgodzę posiadają.
CO WARTO WIEDZIEĆ:
Dlatego właśnie, warto poszukać utworów, które są udostępnione w sieci na otwartych licencjach. Poniżej kilka propozycji:
- więcej przykładów otwartych
zasobów znajduje
się pod adresem:
- search.creativecommons.org - jest
to dedykowana wyszukiwarka, która pozwala na przeszukiwanie zasobów
dostępnych na licencjach CC w różnych serwisach: Google Web, Google Image,
YouTube (wideo), Yahoo, blip.tv (wideo), Flickr (zdjęcia, grafika),
Jamendo (muzyka), SpinXpress (media różne), Wikimedia Commons (media
różne), Euripeana (materiały archiwalne i muzealne), OpenClipArt Library
(grafiki wektorowe), Fotopedia (zdjęcia),
- przewodnik, jak korzystać z
twórczości w Internecie:
http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/Grafika_Komiks_CC.pdf
Creative Commons, infografika z licencjami, autorstwa Piotr Chuchla
Plakat: Jaką licencje wybrać?
Warsztaty, warsztaty … z filmem nieodpłatne
Organizatorzy konkursu zapraszają na warsztaty - Montażu filmowego
„Ekran z dziadkiem", po drugiej stronie kamery.MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO
Zapraszamy na drugie warsztaty z cyklu „Ekran z dziadkiem", podczas których nauczymy się zrealizować film o odkrywaniu historii własnej rodziny, jej związkach z Warszawą, początkach i teraźniejszości.
00-159 Warszawa
Szerzej na tematy filmu i problemy wizualnego spojrzenia na zagadnienia filmowe w linku poniżej:
https://www.filmforum.pl/pl/