INFO-FILM WSPARCIE

 
 

TO WARTO WIEDZIEĆ

 

KIEDY JUŻ KOŃCZYMY ZADBAJMY O  CZYTELNE NAPISY

Wskazówki przydatne przy tworzeniu napisów  początkowych i końcowych:

    
      Na początku  filmu pojawia się wyłącznie: 
 
 Tytuł, podtytuł (lub np. cytat przewodni)
          W napisach końcowych  pojawiają się inne informacje:
możemy wymienić wszystkie role
scenariusz
reżyseria
scenografia itp.
Możemy krótko napisać realizacja (imię nazwisko)
          
Jeśli byli współtwórcy (ktoś pomagał - warto go umieścić)
    
          Możemy także umieścić:
inne role i postacie(po uzgodnieniu) –


Przy opisie muzyki bardzo ważne jest:
Jeśli korzystamy z otwartej  licencji (otwartych zasobów)
 format powinien być następujący:
autor, tytuł, licencja (tak opiszcie każdy utwór wykorzystany w filmie).
            Jeśli mamy prawa do muzyki, to w taki sposób w jak życzy sobie ich autor  (najlepiej co najmniej: autor tytuł).

         Na zakończenie –  ostatnie napisy
po statycznej planszy końcowej 
widocznej przez chwilę, np. 3-5 sekund
powinien się znaleźć napis CC BY SA, który oznacza licencję na której umieszczamy film 



Dla przypomnienia licencja ta oznacza:

Prawo autorskie  - inne materiały



 

Wolna muzyka, kilka uwag i podpowiedzi

Wolna muzyka, kilka uwag i podpowiedzi

Większość utworów popularnych wykonawców, które znajdziemy w Internecie (w tym również na portalu YouTube) jest objętych prawem autorskim na zasadach „wszelkie prawa zastrzeżone”. Oznacza to, że możemy je wprawdzie odtwarzać i słuchać, ale tylko dla własnego użytku, np. w domu.
Nawet jeśli posiadamy oryginalną, zakupioną przez nas płytę z piosenkami ulubionego artysty, nie możemy jej użyć do pracy, którą udostępnimy w sieci. Bowiem, jeżeli prezentację, film, wideo, pokaz zdjęć, fotocast, i inne publikujemy na blogu lub w innym miejscu w sieci, oznacza to „rozpowszechnianie” tego utworu, a do tego nie mamy prawa.

Dlatego właśnie, warto poszukać utworów, które są udostępnione w sieci na otwartych licencjach. Poniżej kilka propozycji:
1)    Jamendo - jest to serwis, zawierający zasoby muzyki artystów z całego świata.
Zamieszczony link kieruje do opisu, jak korzystać z serwisu Jamendo i szukać utworów na wolnych licencjach: http://blogiceo.nq.pl/szkola2zero/files/2012/05/jamendo_opis.doc
2)    MusOpen – jest to kolekcja plików audio utworów klasycznych; wszystkie utwory są w domenie publicznej, czyli można z nich korzystać bez ograniczeń.
Adres serwisu: https://musopen.org/
3)    OpenMusicArchive – wszystkie utwory na licencji: CC BY-SA (uznanie autorstwa na tych samych warunkach), czyli możemy korzystać pod warunkiem, że podamy autora i udostępnimy innym na tej samej licencji (w opisie naszej pracy podamy autora i typ licencji CC BY-SA).

1)    Youtube.com również udostępnia muzykę na wolnych licencjach Creative Commons. Kiedy wgramy pokaz zdjęć lub filmik na Youtube, serwis sam podpowiada, żeby podmienić muzykę, jeśli wykryje „naruszenie praw” (przesyła nam zwykle maila z informacją, że wykorzystana przez nas muzyka jest własnością firmy fonograficznej).
2)    Otwarte zasoby: http://otwartezasoby.pl/, w serwisie znajdują się bazy muzyki i dźwięków, które można za darmo wykorzystać w filmie, reklamie, czy wideoklipie.

W uzupełnieniu:
  • search.creativecommons.org - jest to dedykowana wyszukiwarka, która pozwala na przeszukiwanie zasobów dostępnych na licencjach CC w różnych serwisach: Google Web, Google Image, YouTube (wideo), Yahoo, blip.tv (wideo), Flickr (zdjęcia, grafika), Jamendo (muzyka), SpinXpress (media różne), Wikimedia Commons (media różne), Euripeana (materiały archiwalne i muzealne), OpenClipArt Library (grafiki wektorowe), Fotopedia (zdjęcia),

Przewodnik po sieci - jak korzystać z twórczości w Internecie:„Nie bądź piratem dziel się ze światem”, dostępny pod adresem:
http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/Grafika_Komiks_CC.pdf
 
Utwory na licencjach Creative Commons

Licencje Creative Commons (CC), jest to zestaw licencji, na mocy których można udostępniać utwory objęte prawami autorskimi. Licencje te są tworzone i utrzymywane przez organizację Creative Commons.
Licencje Creative Commons pozwalają twórcom utworów zachować własne prawa i jednocześnie dzielić się swoją twórczością z innymi. Zasada „wszelkie prawa zastrzeżone” zostaje zastąpiona zasadą „pewne prawa zastrzeżone”.

Informacje na temat praw do podkładu muzycznego zawarte w artykułach:

Artykuł: „Lipdub a prawa autorskie do podkładu”, zamieszczony na stronie legalnakultura.pl, jest to odpowiedź na pytanie skierowane do prawnika:
Artykuł: „LipDub Politechniki Wrocławskiej w Internecie”, poruszający kwestię pozyskania praw do coveru utworu
Cover a prawa autorskie Aleksandra Sewerynik prawomuzyki.sewerynik.pl

 ZAPROSZENIE NA WARSZTATY

Witamy w kolejnej już V edycji konkursu Zrób-My Nasz-Film - mamy przyjemność zaprosić Państwa na wyjątkowe spotkanie zorganizowane z myślą o Was, wspierające nauczycieli w realizacji projektów filmowych. Razem z Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy zapraszamy na webinarium dla nauczycieli pracujących z uczniami w tym zakresie.

Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów nawiązał partnerską współpracę z Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy w ramach realizacji V edycji Konkursu Zróbmy Nasz Film .Wszystkich nauczycieli, którzy zgłosili szkoły do naszego konkursu oraz pozostałych zainteresowanych filmem (szczególnie  tworzeniem z uczniami filmu dokumentalnego), na warsztaty wspierające pracę w projekcie filmowym. Podczas warsztatów spotkają się z Państwem ekspertki programu  SKOK W DOK. LABORATORIUM POMYSŁÓW DOKUMENTALNYCH prowadzonego przez Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.

Tytuł warsztatów:
OD POMYSŁU DO REALIZACJI. Jak zrobić swój pierwszy film dokumentalny?

Data: 13.01.2022 o godz. 18:00 na platformie zoom.

Link do rejestracji na spotkanie - webinar

Filmy dokumentalne to doskonałe narzędzie  do zrozumienia siebie,  drugiego człowieka i szybko zmieniającego się świata. Dzieci i młodzież mogą sami takie filmy realizować – ze swojego punktu widzenia, na interesujący ich temat. Podczas webinarium zaproponujemy nauczycielom, jak poprowadzić lekcję z uczniami, aby zainspirować ich do zrobienia filmu dokumentalnego, wychodząc od znalezienia tematu lub bohatera. 

Dlaczego warto robić i oglądać filmy dokumentalne?

# Bo potrzebujemy wartościowych treści dla dzieci i młodych ludzi w Polsce, które opowiadają i analizują znaną i rozpoznawalną dla nich rzeczywistość.

# Bo praca z filmem dokumentalny otwiera na drugiego człowieka.

# Bo każdy z nas jest twórczy, z szkołą czy bez szkoły artystycznej.

# Bo warto poznawać nowe obszary i eksperymentować niezależnie od wieku.

# Bo jesteś ekspertem od swojego świata i możesz próbować o nim opowiedzieć.

 Prowadzące spotkanie ekspertki:

Karolina Śmigiel - producentka filmowa, członkini zarządu UNI-SOLO Studio, gdzie produkuje filmy dokumentalne,, współzałożycielka Stowarzyszenia Filmowego Dziki Bez, koordynatorka Festiwalu Myśli Abstrakcyjnej oraz projektu „Skok w dok. Laboratorium pomysłów dokumentalnych." Jest dyrektorką artystyczną Międzynarodowego Festiwalu dla Dzieci i Młodzieży Kino w Trampkach i koordynatorką programu edukacji medialnej w Towarzystwie Inicjatyw Twórczych „ę".

Diana Gaik  - zajmuje się tworzeniem projektów kulturalnych, edukacyjnych, społecznych od poziomu koncepcyjnego po produkcję i promocję. Od wielu lat związana jest z festiwalem Millennium Docs Against Gravity oraz Akademią Dokumentalną, gdzie zajmuje się programem wydarzeń towarzyszących. Jest prezeską Stowarzyszenia Filmowego Dziki Bez, w ramach którego zajmuje się projektami interdyscyplinarnymi takimi jak: „Festiwal Myśli Abstrakcyjnej"  „Książki na drogę", „Doki.pl". Jest współautorką i ekspertką programu „Skok w Dok. Laboratorium filmów dokumentalnych"

Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy to samorządowa, warszawska instytucja miejska zajmująca się filmem, realizująca ważne zadania związane z upowszechnianiem kultury i edukacji filmowej oraz z refleksją nad rolą kultury audiowizualnej i cyfrowej w dzisiejszym społeczeństwie. Twórca i operator platformy VOD Warszawa sfinansowanej przez Miasto Stołeczne Warszawa.

Strona www: www.ckf.waw.pl 

Facebook: https://www.facebook.com/CentrumKulturyFilmowej

Instagram: https://www.instagram.com/ckf_im.andrzejawajdy/

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCucF22F3aBukZ8K7TCPMtvg

SKOK W DOK. LABORATORIUM FILMÓW DOKUMENTALNYCH to program twórczy dla osób z różnym doświadczeniem życiowym  i filmowym, jedyny tego typu w Polsce, w ramach którego wypracowywane są  pomysły na filmy dokumentalne dla dzieci – przy ich aktywnym udziale: dzieci konsultują pomysły dorosłych.  Pierwsza edycja programu SKOK W DOK wystartowała w styczniu 2020 r. W ramach pierwszej edycji pracowaliśmy nad 6 pomysłami na filmy dokumentalne dla dzieci, między innymi "Dziewczyńskimi historiami" Agnieszki Borzym i "Królem Maciusiem I" Jaśminy Wójcik. Pierwsza edycja SKOKU W DOK zakończyła się pitchingiem podczas wrześniowej edycji festiwalu MDAG (2021), wzięli w nim udział przedstawiciele branży filmowej: nadawcy telewizyjni, dystrybutorzy, producenci i reprezentanci festiwali filmowych.

Obecnie trwa druga edycja programu. https://ckf.waw.pl/skok-w-dok 

ZAPRASZAMY W RAMACH WSPARCIA NASZEGO KONKURSU NA SPOTKANIE

V edycja Konkursu Zrób-My Nasz-Film (2021-22)

 http://zrobmynaszfilm.blogspot.com/ 

 

 

Jeszcze w grudniu dostępne dla szkół

Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy,
warszawska instytucja zajmująca się edukacją i upowszechnianiem kultury filmowej, opublikowało na platformie VOD Warszawa „Niezbędnik filmowy" – praktyczne i przystępne narzędzie pomagające w prowadzeniu lekcji. Z tej okazji zaprasza nauczycieli szkół podstawowych z całej Polski na bezpłatne webinaria „Niezbędnik filmowy w praktyce szkolnej". Ich uczestniczki i uczestnicy otrzymają zaświadczenie o udziale wydane przez Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy oraz drukowaną wersję Niezbędnika.

NIEZBĘDNIK FILMOWY

KLASY 1-3: zapoznaj się z materiałem

KLASY 4-6: zapoznaj się z materiałem

KLASY 7-8: zapoznaj się z materiałem

 

WEBINARIA

Webinaria „Niezbędnik filmowy w praktyce szkolnej", które odbędą się na platformie Zoom. Link do wybranego webinarium zostanie wysłany mailowo do wszystkich zarejestrowanych osób.

Zalogowani nauczyciele otrzymają zaświadczenie o udziale wydane przez Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy oraz drukowaną wersję Niezbędnika.

8 grudnia o 18:00 – webinarium dla nauczycieli klas 1-3

Zarejestruj się:

https://us06web.zoom.us/webinar/register/WN_Ro2oHGBpR9qwLe65K8pKGw

9 grudnia o 18.00 – webinarium dla nauczycieli klas 4-8

Zarejestruj się:

https://us06web.zoom.us/webinar/register/WN_uuMO0K81QnqYwpFzO1Xrsw

Oba webinaria poprowadzi Anna Równy, autorka „Niezbędnika filmowego", trenerka edukacji filmowej. Wprowadzi uczestników w szczegóły dydaktyczne i metodyczne publikacji. Podejmie próbę zainspirowania uczestników do wykorzystywania krótkometrażowych filmów w praktyce szkolnej.
Odwoła się do wybranych filmów, uświadamiając, jakie kompetencje nabywają uczniowie podczas lekcji z proponowanymi materiałami wizualnymi. Opowie o metodach i formach pracy, za których pomocą można realizować tematy przedstawione w publikacji. 

 

 


 

 

Młodzieżowe Warsztaty Reportażu - zapisy już otwarte! Stowarzyszenie FILMFORUM zaprasza na cykl bezpłatnych warsztatów poświęconych reportażowi filmowemu oraz rozwijaniu krótkometrażowych projektów dokumentalnych.

Na zgłoszenia czekamy do 16 listopada!

Dla przyszłych dziennikarzy, reporterów, operatorów czy montażystów filmowych warsztaty mogą stać się pierwszym krokiem w kierunku wymarzonego zawodu.

Wykładowcami i opiekunami artystycznymi warsztatów będą uznani profesjonaliści, zajmujący się sztuką dokumentu i reportażu filmowego. Udział w projekcie umożliwi młodym ludziom stworzenie pierwszych, autorskich wypowiedzi filmowych, poruszających zagadnienia związane z ich miejscem zamieszkania - osadzonych tematycznie i wizualnie w realiach współczesnej stolicy.

Warsztaty będą unikalną szansą na rozwijanie własnych projektów dokumentalnych pod opieką doświadczonej dokumentalistki Marii Zmarz-Koczanowicz.

Zajęcia warsztatowe poprowadzą specjaliści w zakresie reżyserii, pracy nad scenariuszem, organizacji produkcji, realizacji obrazu filmowego oraz montażu.

Na warsztaty zaprasza osoby w wieku od 16 do 24 lat.

Zajęcia będą odbywać się w poniedziałki i środy w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy od 22 listopada do 18 grudnia 2021 r. Ćwiczenia warsztatowe będą realizowane w wybrane weekendy.

Formularz zgłoszeniowy:https://filmforum.pl/mlodziezowe-warsztaty-reportazu-formularz/  Sprawdź, już tylko kilka dni

 

Pozostałe informacje poprzednich edycji: link do zapisu na warsztaty związane z konkursem  filmowym dla nauczycieli zgłoszonych szkół  


link do warsztatów uczestników Konkursu filmowego
 Dotyczy tych, którzy uczestniczyli w poprzednich częściach, kolejny termin warsztatów cz. 3 - 8.02.21

 
KIEDY JUŻ KOŃCZYMY ZADBAJMY O  CZYTELNE NAPISY

Wskazówki przydatne przy tworzeniu napisów  początkowych i końcowych:

    
      Na początku  filmu pojawia się wyłącznie: 
 
 Tytuł, podtytuł (lub np. cytat przewodni)
          W napisach końcowych  pojawiają się inne informacje:
możemy wymienić wszystkie role
scenariusz
reżyseria
scenografia itp.
Możemy krótko napisać realizacja (imię nazwisko)
          
Jeśli byli współtwórcy (ktoś pomagał - warto go umieścić)
    
          Możemy także umieścić:
inne role i postacie(po uzgodnieniu) –


Przy opisie muzyki bardzo ważne jest:
Jeśli korzystamy z otwartej  licencji (otwartych zasobów)
 format powinien być następujący:
autor, tytuł, licencja (tak opiszcie każdy utwór wykorzystany w filmie).
            Jeśli mamy prawa do muzyki, to w taki sposób w jak życzy sobie ich autor  (najlepiej co najmniej: autor tytuł).

         Na zakończenie –  ostatnie napisy
po statycznej planszy końcowej 
widocznej przez chwilę, np. 3-5 sekund
powinien się znaleźć napis CC BY SA, który oznacza licencję na której umieszczamy film 



Dla przypomnienia licencja ta oznacza:

Prawo autorskie  - inne materiały


Dla tych, którzy nie mogą uczestniczyć w warsztatach, polecam stronę zawierającą zbiór  materiałów tworzonych podczas pracy nad filmem - z poprzednich warsztatów prowadzonych w  Nowe Horyzonty Edukacja Filmowa(NHEF), Filmoteka Szkolna, Fundacja Nowoczesna Polska i OEIiZK w  Warszawie,  także w innych latach:

Relacje z etapów pracy nad filmem - projekty szkolne


Tworzymy film w szkole - krok po kroku

Film dokumentalny –  w znanych definicjach, to szeroka kategoria opisująca jedną z form ekspresji filmowej. Początkowo, tym co wyróżniało ten rodzaj filmów od innych, było dokumentowanie oraz przedstawianie faktów, był to główny element, który odróżniał je od filmów fabularnych, przedstawiających fikcyjne wydarzenia. Filmy dokumentalne były często tworzone w celach informacyjnych lub dydaktycznych. 
Materiały zamieszczone w linku poniżej  to samouczek  opracowany w OEIiZK w Warszawie, wykorzystywany m.in. na szkoleniu - Tworzenie filmu edukacyjnego z aplikacjami Web 2.0 od projektu scenariusza po montaż.
 
Kilka informacji  o współczesnym dokumencie dla każdego  - "cytując Wikipedię"

Dokument współczesny (od 1990)

Po 1990 roku coraz większą popularność zaczęły zdobywać telewizyjne filmy dokumentalne, które posługują się w swej narracji elementami czysto fikcjonalnymi. Przykładowo, produkcje History Channel poświęcone wydarzeniom oraz przywódcom historycznym inscenizują „wydarzenia z epoki”, które pełnią funkcję przerywników pomiędzy materiałami archiwalnymi oraz wywiadami. Kiedy wyświetlany przez Discovery Channel film Mighty Times: The Children's March (2004) zdobył Nagrodę Akademii Filmowej dla najlepszego dokumentu roku, podobny zabieg (połączenie archiwalnych materiałów z sekwencjami aktorskimi) wzbudził kontrowersje, prowokując do pytań na temat granic między dokumentacją a fikcją[68]. Rozwój technologii informacyjnych (wideoInternet) spowodował również rozszczepienie produkcji filmowej.

Autorami dokumentów coraz częściej mogą być amatorzy korzystający z cyfrowych kamer oraz innych urządzeń mobilnych. Dowodzi tego choćby zbiorowy dokument Dzień z życia (2011), który został zmontowany przez braci Ridleya i Tony’ego Scottów z amatorskich nagrań, wykonanych na całym świecie w ciągu jednego dnia[69]. W 2014 roku Perry Bard zmontował z amatorskich nagrań dostarczonych przez internautów własną wersję Człowieka z kamerą[70].

Montaż na znalezionym materiale odgrywa coraz większą rolę zarówno w składankach tworzonych na YouTubie, jak i innych serwisach strumieniowania wideo. Refleksję nad wykorzystaniem found footage w celach artystycznych można odnaleźć także w dziełach Pétera Forgácsa (Exodus przez Dunaj, 2002), dla którego materiał wyjściowy stanowią archiwalne nagrania prywatne sprzed kilkudziesięciu lat[71].

Wciąż dokonywane są eksperymenty, które przedefiniowują film dokumentalny. Film Walc z Baszirem (2008) Ari Folmana z kolei w twórczy sposób łączy materiał faktograficzny (wywiady) z animacją oraz elementami kina aktorskiego[73]. Jeszcze inni, jak Joshua Oppenheimer (Scena zbrodni, 2014), przepracowują ludzką tragedię, zbierając wyznania świadków wydarzeń bez użycia materiałów archiwalnych[74]. Sam status dokumentu jako czystej rejestracji faktu jest nieustannie podważany przez krytykę ideologiczną, zwłaszcza w obliczu coraz sprawniejszych technik swobodnego montażu i postprodukcji treści dla potrzeb propagandy[75].

Cytowany tekst celowo pozostawiony został z odnośnikami, aby umożliwić sprawne sprawdzenie wskazanych przykładów. Szybka forma porządkowania interpretacji filmu dokumentalnego jest tylko wstępem do analizy tematu. Odnośniki zawarte w tekście dostępne są po wejściu w link  artykułu źródłowego.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Film_dokumentalny

 
 
Zapraszamy do korzystania z informacji
i zasobów widocznych na stronie 


Akademia Nauczyciela Nowych Horyzontów

cykl webinariów dla nauczycieli na 15-lecie NHEF

To już 15 lat, odkąd polscy uczniowie uczestniczą w programie Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej (NHEF), skierowanym do uczniów wszystkich poziomów edukacji: przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Rok naszego jubileuszu mogliśmy świętować pierwszym w historii programem edukacji filmowej realizowanym online, ale na tym nie koniec! By uczcić 15-lecie funkcjonowania NHEF, pragniemy zaprosić wszystkich nauczycieli i wychowawców na cykl webinariów pod nazwą Akademia Nauczyciela Nowych Horyzontów, które mogą stać się źródłem wielu inspiracji do pracy z uczniami.

Webinaria dostępne będą bezpłatnie, odbywać się będą w ostatnie czwartki miesiąca, poczynając od 25 lutego br.

Szczegóły, program i zapisy już wkrótce na stronie: www.nhef.pl

Już dziś możesz kupić karnet na wybrany cykl z programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej online

W trakcie NHEF online widzowie mogą zobaczyć  m.in: polską serię „Basia",„Pettson i Findus - Wielka wyprowadzka", „Solan i Ludwik - Misja Księżyc".

 Cena za karnet 4 filmów to jedynie 32 zł. Filmy dopełniają prelekcje, warsztaty oraz omówienia po seansie. W zależności od wieku widzów będzie to 5-15 min lub 10-20 min.

 W ramach NHEF online można wybrać cały cykl 4 filmów. W przypadku nauki zdalnej link do filmu można przesłać wszystkim rodzicom lub uczniom, aby obejrzeli go w domu, w trakcie zajęć lub jako zadanie dodatkowe.

Zgłoszeń można dokonywać w każdym momencie, a filmy będą dostępne do końca roku szkolnego.

 

Szczegóły dostępne na www.nhef.pl

Więcej o programie

Tytuł wydarzenia

Akademia Nauczyciela Nowych Horyzontów – cykl webinarów dla nauczycieli na 15-lecie NHEF

Zaproszeni do współpracy specjaliści przygotowali wystąpienia związane z: rozwojem cyfrowym nauczycieli w czasie edukacji zdalnej, zagadnieniami wychowawczymi związanymi z sytuacją pandemiczną, zadbaniem o dobrostan psychofizyczny nauczycieli (i uczniów) oraz potencjałem edukacji filmowej w pracy wychowawczej.

Celem projektu jest wyposażenie nauczycieli, wychowawców, opiekunów świetlic, pedagogów i psychologów szkolnych w kompetencje cyfrowe, społeczne i emocjonalne, będące wsparciem w edukacji zdalnej, zarówno na poziomie nauczyciela, jak i jego uczniów i wychowanków.

Webinary dostępne będą bezpłatnie i odbywać się będą w ostatnie czwartki miesiąca, poczynając od 25 lutego br. Szczegółowy plan tematów i lista prowadzących znajduje się poniżej. 

W czwartek, 25 lutego, o g. 18.00, odbędzie się pierwszy z czterech webinarów (pt. Technologiczne inspiracje w pracy zdalnej nauczyciela) organizowanych przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty w partnerstwie z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MSCDN).

Zapisy na 1. webinar przyjmujemy przez formularz: https://forms.gle/PxAzkyns4ejafJXs5

Nauczyciele chętni do otrzymania zaświadczenia o udziale w projekcie, proszeni są o dodatkowe wypełnienie formularza z systemu MSCDN: https://system.mscdn.pl/zewnetrzne/biezacawiecejonline2/id/18972/o//w/

Spotkania będą odbywać się na platformie Zoom. W dniu planowanego webinaru zarejestrowani uczestnicy otrzymają link do szkolenia.

Warunkiem otrzymania zaświadczenia o udziale w projekcie jest obecność w co najmniej dwóch spotkaniach.

 UWAGA! Zapisy na każdy z webinarów odbywają się oddzielnie. O dalszych zapisach będziemy informowali poprzez stronę www.nhef.pl i na facebooku.

Plan webinarów

I. 25 II 2021 (czwartek), g. 18:00

Technologiczne inspiracje w pracy zdalnej nauczyciela

Wykładowca: Kamil Śliwowski – trener, edukator, animator, współpracuje z fundacjami: Panoptykon, Centrum Cyfrowe i Szkoła z Klasą, blogiem Sektor 3.0, tworzy newsletter poświęcony nowoczesnej edukacji na otwartezasoby.pl.

 II. 18 III 2021 (czwartek), g. 18:00

Jak zadbać o emocje i kompetencje społeczne uczniów po powrocie do szkół z edukacji zdalnej?

Wykładowca: dr hab. prof. UAM, Jacek Pyżalski – pedagog, mediator sądowy, trener w obszarze komunikowania i trudnych zachowań oraz ekspert w zakresie edukacji medialnej. Członek Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Zainteresowania badawcze związane z zagadnieniami: agresji elektronicznej, nowych mediów, komunikacji w szkole, promocji zdrowia, cyberprzemocy wśród młodzieży.

III. 29 IV 2021 (czwartek), g. 18:00

Nauczycielski work – life balance. Jak zadbać o duszę i ciało, pracując zdalnie?

IV. 27 V 2021 (czwartek), g. 18:00

Potencjał filmów krótkometrażowych w pracy nauczyciela wychowawcy

Wykładowca: dr Justyna Hanna Budzik – adiunkt w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego, doktor nauk humanistycznych z zakresu kulturoznawstwa (Wydział Filologiczny UŚ, 2012), filmoznawczyni, lektorka języka polskiego jako obcego, autorka i współautorka wielu publikacji, m.in. książki: „Polska półka filmowa. Krótkometrażowe filmy animowane i aktorskie w nauczaniu języka polskiego jako obcego”.

Moderowanie spotkań: Anna Równy, koordynatorka merytoryczna NHEF

O programie NHEF online

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej online to filmy dostosowane do wszystkich poziomów edukacji. W programie: cykle oparte na 4 tytułach, prelekcje, omówienie filmów i tutoriale warsztatów plastycznych w formie nagrań, karty pracy, scenariusze lekcji oraz analizy psychologiczne do pobrania.

Do programu NHEF online przedszkola i szkoły mogą dołączać w każdej chwili. Oferujemy niezwykłe pakiety cykli tematycznych: 4  filmy w cenie 32 złotych! Zapisy i szczegółowe informacje dostępne na: www.nhef.pl.

 






MASTERCLASS - Szkoła filmowania. Spotkania online z twórcami filmowymi

Zapraszamy do obejrzenia filmowych wykładów przygotowanych przez laureatów Nagród im. Jana Machulskiego. Tematyka spotkań będzie dotyczyła reżyserii filmowej, scenariopisarstwa, realizacji obrazu filmowego, aktorstwa, montażu filmowego i organizacji produkcji filmowej. Spotkania będą udostępniane na kanale YouTube oraz Facebooku Stowarzyszenia FILMFORUM - w każdą kolejną środę, począwszy od 13 stycznia 2021 r.

 
 
Każdy odcinek skupi się na poszczególnych elementach realizacji dzieła filmowego, czerpiąc z doświadczenia twórców nagrodzonych podczas 16. edycji Nagród im. Jana Machulskiego.

Zawód reżysera filmowego scharakteryzuje Piotr Dylewski – reżyser i scenarzysta, twórca nagrodzonego za reżyserię filmu „Zgniłe uszy”.

Tajniki scenariopisarstwa nakreśli Jan Bujnowski, reżyser i scenarzysta krótkometrażowej „Krzyżówki”.

Sztuka operatorska będzie tematem spotkania z Michałem Rytlem-Przełomcem, autorem zdjęć do „Sztangisty” (Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk) oraz „Nieba bez gwiazd” (reż. Katarzyna Dąbkowska-Kułacz).

Z kolei Rozalia Mierzicka podzieli się wrażeniami z pracy aktora filmowego. Aktorka zagrała m.in. w „Moim sercu” Damiana Kocura czy „Sali Samobójców: Hejterze” Jana Komasy.

Możliwości montażu filmowego przybliży duet artystyczny Piasek & Wójcik (Bartłomiej Piasek i Piotr Wójcik). Wspólnie zmontowali m.in. „Diagnosis” Ewy Podgórskiej, „Nic nie ginie” Kaliny Alabrudzińskiej i „Jazdę obowiązkową” Ewy Kochańskiej. Aktualnie pracują nad filmem „Orzeł. Ostatni patrol” w reżyserii Jacka Bławuta.

O organizacja produkcji filmowej opowie Ewa Jastrzębska, doświadczona kierowniczka produkcji i Dyrektor ds. Produkcji Studia Munka SFP. Kierowała m.in. produkcją takich filmów jak „Jack Strong” w reżyserii Władysława Pasikowskiego, czy „Jestem mordercą” Macieja Pieprzycy.

Spotkania z twórcami prowadzą Marta Sikorska i Błażej Hrapkowicz. Masterclassy będzie można obejrzeć premierowo w środy (od 13 stycznia do 17 lutego 2021 r.) o godz. 18:00 na kanale YouTube oraz Facebooku Stowarzyszenia FILMFORUM:
 
 
 
 
 
 
 
 
HARMONOGRAM MASTERCLASSÓW
 
 
13 stycznia 2021 r.
MASTERCLASS - Szkoła Filmowania | Piotr Dylewski - Reżyseria filmowa

20 stycznia 2021 r.
MASTERCLASS - Szkoła Filmowania | Jan Bujnowski – Scenariopisarstwo

27 stycznia 2021 r.
MASTERCLASS - Szkoła Filmowania | Michał Rytel-Przełomiec - realizacja obrazu filmowego

3 lutego 2021 r.
MASTERCLASS - Szkoła Filmowania | Rozalia Mierzicka – aktorstwo

10 lutego 2021 r.
MASTERCLASS - Szkoła Filmowania | Bartłomiej Piasek i Piotr Wójcik - montaż filmowy

17 lutego 2021 r.
MASTERCLASS - Szkoła Filmowania | Ewa Jastrzębska - organizacja produkcji filmowej

 

Filmy zrealizowane podczas

5. Młodzieżowych Warsztatów Reportażu

Młodzieżowe Warsztaty Reportażu to wyjątkowy cykl wykładów i warsztatów realizowanych pod opieką artystyczną prof. Marii Zmarz-Koczanowicz. 5. edycja odbyła się w formule online i umożliwiła młodzieży spotkanie z uznanymi specjalistami w dziedzinie filmu dokumentalnego i reportażu telewizyjnego. Uczestnicy zrealizowali pod opieką specjalistów krótkie materiały filmowe, a następnie na podstawie zgromadzonych nagrań przygotowali 3 autorskie reportaże. Efekt miesięcznej pracy już dziś możemy obejrzeć w Internecie. Tematami przewodnimi warsztatów stały się hasła: „Bezpieczna przystań”, „Znak pandemii” oraz „Ludzie”.

FILMFORUM

POROZMAWIAJMY O DŹWIĘKU W FILMIE. 
Panel dyskusyjny „Audiorefleksje filmowe”

zapisy na spotkanie  19 .12.2020
webinarium 
WYDAWNICTWO-RAPORT INTERFILMLAB 4.0
Wdrażanie nowatorskich modeli produkcji filmowej
 
Zapraszamy do obejrzenia materiału przedstawiającego ważne postaci z historii polskiego kina. Powstał on z okazji 80-lecia Łodzi Filmowej. Może być on punktem wyjścia do rozmowy na temat historii polskiego filmu albo po prostu posłużyć do przeprowadzenia quizu o polskim filmie i jego twórcach. Oto link do animacji:  https://www.youtube.com/watch?v=X4EQ_pK9tp4
 
FESTIWAL FILMOWY 
DLA DZIECI I MŁODZIEŻY 
Kino w Trampkach 


Nasza propozycja oglądania i przeprowadzenie dodatkowych aktywności festiwalowych w klasie/szkole. 

Do każdego filmu przygotowany jest dodatkowy materiał, karty ćwiczeń, zabawa w rodzinie.

https://www.kinowtrampkach.pl/krotkie-metraze-w-szkole/

https://www.kinowtrampkach.pl/filmy-jesien-2020/



ZAPRASZAMY NA STRONE FILMOTEKI SZKOLNEJ  - JUŻ  TERAZ

                              PRACOWNIA FILMOTEKI SZKOLNEJ

Bezpłatne warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej

 Festiwalowe emocje bez wychodzenia ze szkoły i z domu 

Festiwal Filmoteki Szkolnej to niepowtarzalna okazja do spotkania młodych kinomanów, którzy realizują swoje pierwsze filmy, świadomie dyskutują o oglądanych produkcjach oraz organizują filmowe akcje angażując w to szkoły i lokalne społeczności. Zbliżający się Festiwal będzie wyjątkowy ze względu na formułę online oraz dlatego, że po raz pierwszy mogą w nim uczestniczyć całe klasy! Na edycję „10 i pół” zapraszamy od 20 do 24 października. Zgłoszenia przyjmowane są do 12 października.


fot. Paweł Zakrzewski, materiały FINA
 
Na 5 festiwalowych dni FINA zaplanowała zarówno wydarzenia dla uczniów jak i nauczycieli. W programie nowe, polskie filmy, liczne zajęcia oraz inspirujące dyskusje – z uczestnikami spotka się między innymi Mateusz Pacewicz, scenarzysta „Bożego Ciała” i „Sali samobójców. Hejtera”. Podczas warsztatów i masterclassów będzie można sprawdzić czym różni się storyboard od scenariusza oraz czy można opowiadać obrazy za pomocą dźwięku, dowiedzieć się, co oznacza termin found footage i dlaczego produkowanie filmów to nie tylko dobra zabawa, ale też wielkie wyzwanie. Wszystko to bezpłatnie i online, z myślą o licznych odbiorcach z różnych miejsc Polski.

Zależy nam, by Festiwal Filmoteki Szkolnej, nawet w wersji wirtualnej i pomimo fizycznego dystansu, pozostał wydarzeniem, które umożliwia wspólne dzielenie wrażeń i budowanie społeczności szkół. Istotą Filmoteki Szkolnej jest jej powszechna dostępność, stąd Internet był z nami niemal od zawsze –  podkreśla kierowniczka zespołu edukacji filmowej FINA, Agata Sotomska.

Nadchodzącą edycję Festiwalu Filmoteki Szkolnej otworzy pokaz filmu „Nieletni inżynierowie” Aleksandry Skowron i Hanny Polak. To obserwacyjny film dokumentalny pokazujący co się stanie, kiedy 12-14-latkowie z małego, polskiego miasta trafią na charyzmatycznego nauczyciela i zostaną zainspirowani przez inżynierów pracujących nad polskim satelitą PW-Sat2. Opowieść o odkrywaniu pasji i o tym jak spotkanie na naszej drodze odpowiednich osób może odmienić życie. Z kolei na najmłodszych widzów czeka zestaw wybranych animacji z Ogólnopolskiego Przeglądu Oko Kalejdoskopu. A to dopiero początek festiwalowej przygody!

Skąd wiemy jak biegnie koń? Czy spoilery filmowe to temat kontrowersyjny? Co zrobić, gdy aktor zaśpi na plan filmowy? Na te i jeszcze więcej pytań poszukamy odpowiedzi podczas zajęć, które w kolejne dni Festiwalu Filmoteki Szkolnej poprowadzą zaproszeni eksperci. Porozmawiamy o tym, czy dziś wszyscy jesteśmy krytykami filmowymi, nauczymy się tworzyć strategię promocji własnego filmu i odkryjemy tajniki organizacji festiwali! W programie nie zabraknie lubianych szczególnie przez najmłodszych uczniów warsztatów animacji, podczas których pokażemy jak to się dzieje, że film wprawia obraz w ruch. Nowością będą zajęcia projektowania filmowych gier, które potrwają aż 3 dni!

Na finał Festiwalu zabierzemy nastoletnich uczestników na spotkania z przedstawicielami szkół wyższych, którzy przedstawią ofertę uczelni oraz możliwości, jakie dają kierunki zarówno filmowe, jak i filmoznawcze.

W czasie Festiwalu nie zabraknie nieformalnych spotkań dla młodzieży w formie wirtualnych kawiarenek. W niezobowiązującej atmosferze uczestnicy zastanowią się czy szkoła uczy krytycznego myślenia oraz odkryją fenomen kina klasy B i produkcji, które określić można mianem guilty pleasure. Z kolei o  wcielaniu w życie pięknych marzeń porozmawiają ze swoimi rówieśnikami, organizatorami Festiwalu 9 Minut, Unia Film Festival oraz Festiwalu Filmów Grozy FilmSteria.

Doświadczenia ostatnich miesięcy pokazują jak istotny jest dobrostan emocjonalny zarówno dzieci i młodzieży, ale też nauczycieli. Co zrobić, by nie poddać się wypaleniu zawodowemu i czerpać codzienną radość z pracy? W jaki sposób wykorzystywać Design Thinking, w zrozumieniu różnego typu problemów, z jakimi zmagają się nastolatkowie? Po które narzędzia warto sięgnąć do realizacji bezpiecznych zajęć z uczniami? To zagadnienia jakie poruszą eksperci podczas spotkań pod nazwą „Pokój nauczycielski”, które skierowane będą do pedagogów.

Pełny harmonogram Festiwalu Filmoteki Szkolnej. Edycja 10 i pół do sprawdzenia na stronie:

www.filmotekaszkolna.pl 

Filmoteka Szkolna to zainicjowany w 2009 roku program edukacyjny obejmujący swoim zasięgiem wszystkie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe w Polsce. Bazą Filmoteki Szkolnej jest pakiet składający się z 65 lekcji tematycznych, w których znajdują się materiały dydaktyczne i 143 filmy fabularne, dokumentalne i animowane pozwalające wprowadzić elementy edukacji filmowej do programów nauczania. W ciągu roku szkolnego nauczyciele i uczniowie z całego kraju mogą uczestniczyć w bezpłatnych lekcjach, warsztatach i kursach prowadzonych przez ekspertów. W roku szkolnym 2020/2021 zajęcia odbywają się online. Program Filmoteka Szkolna realizowany jest przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny.  

Więcej o Filmotece Szkolnej:

                                

  Na nowy rok szkolny Nowe  zapisy - edukacja filmowa  z NHEF online NHEF online to filmy dostosowane do wszystkich poziomów edukacji: przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
To cykle oparte na 4 tytułach, prelekcje, omówienie filmów i tutoriale warsztatów plastycznych w formie nagrań, karty pracy, scenariusze lekcji ora
z analizy psychologiczne do pobrania.  Ponadto, do każdego filmu przygotowaliśmy materiały dydaktyczne dla nauczycieli i analizy psychologiczne, z którymi mogą zapoznać się również opiekunowie. Filmy można wygodnie obejrzeć w domu i omówić wspólnie z nauczycielem w trakcie lekcji online.

 

Edycja online NHEF 2020/21 daje nowe możliwości dostępu do naszego programu dla uczniów, którzy wcześniej nie mieli możliwości zapoznać się z naszymi tytułami. Serdecznie zachęcamy nowych widzów do zapoznania się z informacjami na temat naszego projektu edukacji filmowej NHEF, który realizujemy od 15 lat.

Edycja online NHEF 2020/21 daje nowe możliwości dostępu do naszego programu dla uczniów, którzy wcześniej nie mieli możliwości zapoznać się z naszymi tytułami. Serdecznie zachęcamy nowych widzów do zapoznania się z informacjami na temat naszego projektu edukacji filmowej NHEF, który realizujemy od 15 lat.

Potrzebne informacje znajdują się tutaj, więc wystarczy udostępnić ten link:

https://nhef.pl/aktualnosci/nhef-w-tym-roku-takze-w-wersji-online-zapisy-juz-od-15-wrzesnia-   lub skierować nauczycieli tutaj: https://nhef.pl/nhef-online


Link do katalogu


Zaproszenie dla nauczycieli szkół podstawowych do udziału w kursie internetowym

 30 Jubileuszowa Konferencja Filmoznawcza Radziejowice 2020 

Niestety jesteśmy już po spotkaniach z teoretycznymi i praktycznymi przykładami najbardziej spektakularnych i niezwykłych produkcji filmowych, ich omówieniem i analizą warsztatu. Zapraszamy  do obejrzenia linku do bardzo ciekawej, naszym zdaniem, animacji, którą można wykorzystać na lekcji, także w trybie zdalnym. Jest to kilkuminutowy filmik, który prezentuje wybrane sceny ważne postacie z historii polskiego kina. Powstał on z okazji -lecia Łodzi filmowej.

Myślę, że może być on punktem wyjścia do rozmowy na temat historii polskiego filmu albo po prostu posłużyć do przeprowadzenia quizu o polskim filmie i jego twórcach. Jeśli to możliwe, udostępnij go, proszę, w mediach społecznościowych. Oto link do animacji:  https://www.youtube.com/watch?v=X4EQ_pK9tp4


Film w pracy nauczyciela polonisty – przewodnik praktyczny dla początkujących

 Zapraszamy nauczycieli zainteresowanych włączeniem edukacji filmowej do swojej praktyki dydaktycznej do udziału w drugiej edycji kursu internetowego „Film w pracy nauczyciela polonisty – przewodnik praktyczny dla początkujących” organizowanego przez Centralny Gabinet Edukacji Filmowej, Pałac Młodzieży im. J. Tuwima w Łodzi oraz Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.

Zajęcia adresowane są przede wszystkim do nauczycieli języka polskiego szkół podstawowych, ale mogą w nich uczestniczyć również nauczyciele innych specjalności.

Celem kursu jest zapoznanie jego uczestników ze sposobami wprowadzania filmu do praktyki szkolnej, przedstawienie korzyści płynących z obecności edukacji filmowej w programach kształcenia oraz zwrócenie uwagi, jak ważnym zadaniem współczesnej szkoły jest przygotowanie młodych widzów do odbioru audiowizualnych tekstów kultury.

Kurs, prowadzony on-line za pomocą platformy Teams, podzielony został na dwa moduły trwające po 2 tygodnie.
Początek kursu: 21 października 2020 r.

Podczas pracy na platformie uczestnicy zapoznają się z udostępnionymi materiałami merytorycznymi, zrealizują określone zadania, będą korzystali z forum w celu wymiany uwag i doświadczeń, wezmą udział w rozmowach on-line z osobami prowadzącymi kurs na tematy podejmowane w kolejnych modułach. Poruszone zostaną następujące zagadnienia:

Moduł I. Edukacja do filmu i przez film

1. Dlaczego właśnie film, czyli o korzyściach płynących z wykorzystania filmu w edukacji.

2. Edukacja filmowa w podstawie programowej – jakie wymogi stawia przed nauczycielem i jakie możliwości zapewnia?

3. Przykłady realizacji wybranych wymagań podstawy programowej z wykorzystaniem filmu.

4. Gdzie szukać filmów z legalnych źródeł oraz materiałów wspierających?

5. Jak wzbogacić wiedzę swoją i uczniów o filmie?

Moduł II. ABC pracy z filmem 
1. Jak pracować z filmem w szkole? Wybrane metody i formy pracy z filmem. 
2.  Projektowanie zajęć (również zdalnych) z wykorzystaniem filmu. 
3. Proste ćwiczenia twórcze – przykładowe propozycje. 
4. TIK w edukacji filmowej.

Dzięki uczestnictwu w kursie nauczyciele wzbogacą swój warsztat pracy i ukształtują przydatne w praktyce szkolnej umiejętności. Ponadto dzięki internetowemu charakterowi tej formy doskonalenia każdy z uczestników będzie mógł pracować w dogodnym dla siebie tempie, czasie i miejscu. Jak pokazała realizowana w maju i czerwcu pierwsza edycja kursu, spotkania on-line są okazją do wymiany doświadczeń, inspiracji, ale też wzajemnego wsparcia.

Nauczycieli zainteresowanych udziałem w kursie prosimy o zarejestrowanie się do dnia 20 października 2020 r. na stronie internetowej ŁCDNiKP w zakładce Rejestracja elektroniczna koniecznie należy podać swój adres e-mail umożliwiający logowanie na platformie Microsoft Office 365): https://ecentrum.wckp.lodz.pl/zgloszenia/new/idCourse/63145  

Ze względów organizacyjnych liczba uczestników jest ograniczona do 20 osób (o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń). Zapraszamy nauczycieli rozpoczynających lub planujących działania z zakresu edukacji filmowej. Udział w kursie jest bezpłatny. 



Zapraszamy do korzystania z  zasobów widocznych na stronie 

- mogą pomoc w realizacji projektu filmowego

Widoczne poniżej informacje linki i odniesienia są zbiorem wspomagającym uczestników. 
Wiele zebranych dla uczestników konkursu pomocy - to poradniki, scenariusze, wskazówki oraz adresy z różnych źródeł, wśród nich  miedzy innymi instytucji edukacyjnych zajmujących się edukacją filmową od lat - są więc warte uwagi i wykorzystania.


WSKAZÓWKI - PRZYPOMNIENIA - POMOCE - ADRESY



KIEDY JUŻ KOŃCZYMY ZADBAJMY O  CZYTELNE NAPISY

Wskazówki przydatne przy tworzeniu napisów  początkowych i końcowych:

    
      Na początku  filmu pojawia się wyłącznie: 

Tytuł, podtytuł (lub np. cytat przewodni)

          W napisach końcowych  pojawiają się inne informacje:
możemy wymienić wszystkie role
scenariusz
reżyseria
scenografia itp.
          Możemy krótko napisać
realizacja (imię nazwisko)
          
          Jeśli byli współtwórcy (ktoś pomagał - warto go umieścić)
    
          Możemy także umieścić:
inne role i postacie(po uzgodnieniu) –


Przy opisie muzyki bardzo ważne jest:
- Jeśli korzystamy z otwartej  licencji (otwartych zasobów)
 format powinien być następujący:
autor, tytuł, licencja (tak opiszcie każdy utwór wykorzystany w filmie).
Jeśli mamy prawa do muzyki, to w taki sposób w jak życzy sobie ich autor
(najlepiej co najmniej: autor tytuł).

          Na zakończenie –  ostatnie napisy
po statycznej planszy końcowej 
widocznej przez chwilę, np. 3-5 sekund
powinien się znaleźć napis CC BY SA, który oznacza licencję na której umieszczamy film 



Dla przypomnienia licencja ta oznacza:

Prawo autorskie  - inne materiały
Przewodnik po otwartosci
Prawo autorskie
Dozwolony użytek


Dla tych, którzy nie mogą uczestniczyć w warsztatach, polecam stronę zawierającą zbiór  materiałów tworzonych podczas pracy nad filmem - z poprzednich warsztatów prowadzonych w  Nowe Horyzonty Edukacja Filmowa(NHEF), Filmoteka Szkolna, Fundacja Nowoczesna Polska i OEIiZK w  Warszawie,  także w innych latach:

Relacje z etapów pracy nad filmem - projekty szkolne


Tworzymy film w szkole - krok po kroku

Film dokumentalny –  w znanych definicjach, to szeroka kategoria opisująca jedną z form ekspresji filmowej. Początkowo, tym co wyróżniało ten rodzaj filmów od innych, było dokumentowanie oraz przedstawianie faktów, był to główny element, który odróżniał je od filmów fabularnych, przedstawiających fikcyjne wydarzenia. Filmy dokumentalne były często tworzone w celach informacyjnych lub dydaktycznych. 
Materiały zamieszczone w linku poniżej  to samouczek  opracowany w OEIiZK w Warszawie, wykorzystywany m.in. na szkoleniu - Tworzenie filmu edukacyjnego z aplikacjami Web 2.0 od projektu scenariusza po montaż.

Tworzenie filmu w dostępnych aplikacjach

Każdy film przedstawia jakąś historię, a więc musi mieć początek, rozwinięcie i zakończenie.

etap I - scenariusz
Prace z filmem rozpoczynamy od pisania scenariusza. Poniżej wiedza „w pigułce” o tym, jak można się do takiej pracy zabrać. Pamiętać należy, że film ma mieć 4-5 min, zatem scenariusz nie powinien być dłuższy niż 4-5 stron.

etap II - zdjęcia
Przechodzimy do etapu praktycznego, czyli zaczynamy etap pracy z kamerą i aparatem. Przed przystąpieniem do robienia zdjęć, warto rozrysować wszystkie sceny ze scenariusza ujęcie po ujęciu, tworząc tzw. storyboard. Zanim wyjaśnimy, jak to zrobić, przypomnijmy sobie krótko podstawowe pojęcia z języka filmu.

etap III – montaż
Montaż filmu to podsumowanie etapów tworzenia. W ostatnim stadium do pracy przystępuje montażysta. Jego zadaniem jest połączenie poszczególnych ujęć w odpowiedni sposób. Ustala on kolejność ujęć i decyduje o tym, jak długo mają trwać poszczególne sekwencje. Ma to istotne znaczenie dla tempa akcji i ogólnej atmosfery ukończenia dzieła. Na tym etapie następuje montaż ścieżki dźwiękowej. Musi ona być zsynchronizowana z obrazem na ekranie. Znaczna część ścieżki dźwiękowej wymaga dokładnej analizy - efekty dźwiękowe nie zawsze brzmią naturalnie. Po dodaniu czołówki z tytułem i listą osób współtworzących, film jest gotowy. 


   POMOCNIK FILMOWY - REALIZACJA

FILMOWA SZKOŁA WAJDY 


Poniższe wykłady udostępnione są  w ramach kursu internetowego Online Kamera.  Można  korzystać z  zamieszczonych linków -  jako wskazówka - do obejrzenia

Online Kamera - "Format scenariusza'" fragment wykładu - Wajda School and Studio
Online Kamera - "Praca z kamerą" fragment wykładu podsumowującego - Wajda School and Studio
Praca z kamera
Online Kamera - "Tworzenie scen" fragment wykładu podsumowującego - Wajda School and Studio

Online Kamera - "Montaż filmowy'" fragment wykładu podsumowującego - Wajda School and Studio


 FILMOWE ABC  - FILMOTEKA SZKOLNA 

Reżyser - Filmowe ABC
Rezyser 

Teaser - Filmowe ABC  
Teaser
Operator - Filmowe ABC
Operator
Światło - Filmowe ABC
Dźwięk - Filmowe ABC

Bywają także inne poradniki z których możemy korzystać, ale… to zależy od naszych potrzeb i wyborów

Portal Edukacja Filmowa
Etapy pracy nad filmem - materiały w oparciu o temat tworzenia filmu z  portalu Edukacji Filmowej (wybór)
Montaż  filmu
http://edukacjafilmowa.pl/dla-mlodego-kinomana/jak-zmontowac-wlasny-film/

Po warsztatach:
Polecany program montażu filmu



Kolejne materiały to  efekt pracy filmowców nauczycieli i metodyków nad stworzeniem materiałów dostępnych i pomocnych nauczycielowi w pracy z filmem. Poradniki dotyczące tworzenia filmu stworzone przez specjalistów programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej,  krok po kroku dostępne są pod adresami:



Materiały dostępne na stronach Edukacji Medialnej dzięki Fundacji Nowoczesna Polska z pewnością pomogą w pracy nad filmem. Dotyczą one różnych aspektów pracy z filmem od projektu przez scenariusz, zdjęcia itd.
Oczywiście, zachęcamy do korzystania.  



Na początek polecamy:
Scenariusze
http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/#liceum_filmowa

Także inne, bardziej szerokie wsparcie dostępne jest pod adresami:
http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/dokumentacja-i-narracje-cyfrowe/ 
http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/narracje-cyfrowe/

http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/i-ty-mozesz-stworzyc-swoj-film/
http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/zaplanuj-cyfrowa-opowiesc/ 


Wykorzystanie w filmie  materiałów archiwalnych i muzyki - kilka uwag i podpowiedzi

Przypomnijmy zapisy w Regulaminie Konkursu:
  1. Praca konkursowa nie może naruszać praw autorskich oraz prawa do prywatności osób trzecich. Prezentowane w niej treści nie mogą przedstawiać ani propagować zachowań zabronionych przez prawo lub godzących w zasady dobrego wychowania i kultury osobistej.
  2. Utwór muzyczny wykorzystany w pracy konkursowej:
a.    może być własny i samodzielnie nagrany przez uczniów;
b.    wykorzystany za zgodą instytucji lub autora (-ów), którzy posiadają do niego autorskie prawa majątkowe;
c.    pozyskany z otwartych i darmowych zasobów muzycznych,
d.    udostępniony na zasadzie wolnych licencji (np. Creative Commons).
  1. W przypadku wykorzystania w filmie materiałów archiwalnych bądź fragmentów innych filmów konieczne jest posiadanie przez uczestników zgody oraz dołączenie do Karty zgłoszenia pracy w Konkursie oświadczenia o tym, że taką zgodzę posiadają. 

Bywają także inne poradniki z których możemy korzystać, ale… to zależy od naszych potrzeb i wyborów

Możliwości korzystania ze źródeł dostępnych w sieci wymagają przestrzegania zasad prawa autorskiego. Większość utworów popularnych wykonawców, które znajdziemy w Internecie (w tym również na portalu YouTube) jest objętych prawem autorskim na zasadach „wszelkie prawa zastrzeżone”.Oznacza to, że możemy je wprawdzie odtwarzać i słuchać, ale tylko dla własnego użytku, np. w domu.

Nawet jeśli posiadamy oryginalną, zakupioną przez nas płytę z piosenkami ulubionego artysty, nie możemy jej użyć do pracy, którą udostępnimy w sieci. Bowiem, jeżeli prezentację, film, wideo, pokaz zdjęć, fotocast, i inne publikujemy na blogu lub w innym miejscu w sieci, oznacza to „rozpowszechnianie” tego utworu, a do tego nie mamy prawa.

 CO WARTO WIEDZIEĆ: 

Dlatego właśnie, warto poszukać utworów, które są udostępnione w sieci na otwartych licencjach. Poniżej kilka propozycji:

1)    Jamendo - jest to serwis, zawierający zasoby muzyki artystów z całego świata.
Zamieszczony link kieruje do opisu, jak korzystać z serwisu Jamendo i szukać utworów na wolnych licencjach: http://blogiceo.nq.pl/szkola2zero/files/2012/05/jamendo_opis.doc

2)    MusOpen – jest to kolekcja plików audio utworów klasycznych; wszystkie utwory są w domenie publicznej, czyli można z nich korzystać bez ograniczeń.
Adres serwisu: https://musopen.org/

3)    OpenMusicArchive – wszystkie utwory na licencji: CC BY-SA (uznanie autorstwa na tych samych warunkach), czyli możemy korzystać pod warunkiem, że podamy autora i udostępnimy innym na tej samej licencji (w opisie naszej pracy podamy autora i typ licencji CC BY-SA).

1)    Youtube.com również udostępnia muzykę na wolnych licencjach Creative Commons. Kiedy wgramy pokaz zdjęć lub filmik na Youtube, serwis sam podpowiada, żeby podmienić muzykę, jeśli wykryje „naruszenie praw” (przesyła nam zwykle maila z informacją, że wykorzystana przez nas muzyka jest własnością firmy fonograficznej).

2)    Otwarte zasoby: http://otwartezasoby.pl/, w serwisie znajdują się bazy muzyki i dźwięków, które można za darmo wykorzystać w filmie, reklamie, czy wideoklipie.

W uzupełnieniu:
  • więcej przykładów otwartych zasobów znajduje się pod adresem:
lub
  • search.creativecommons.org - jest to dedykowana wyszukiwarka, która pozwala na przeszukiwanie zasobów dostępnych na licencjach CC w różnych serwisach: Google Web, Google Image, YouTube (wideo), Yahoo, blip.tv (wideo), Flickr (zdjęcia, grafika), Jamendo (muzyka), SpinXpress (media różne), Wikimedia Commons (media różne), Euripeana (materiały archiwalne i muzealne), OpenClipArt Library (grafiki wektorowe), Fotopedia (zdjęcia),
  • przewodnik, jak korzystać z twórczości w Internecie:
„Nie bądź piratem dziel się ze światem”, dostępny pod adresem:
http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/Grafika_Komiks_CC.pdf

 
Utwory  muzyczne dostępne na licencjach Creative Commons
Licencje Creative Commons (CC), jest to zestaw licencji, na mocy których można udostępniać utwory objęte prawami autorskimi. Licencje te są tworzone i utrzymywane przez organizacjęCreative Commons.
Licencje Creative Commons pozwalają twórcom utworów zachować własne prawa i jednocześnie dzielić się swoją twórczością z innymi. Zasada „wszelkie prawa zastrzeżone” zostaje zastąpiona zasadą „pewne prawa zastrzeżone”.

Creative Commons, infografika z licencjami, autorstwa Piotr Chuchla


Warsztaty, warsztaty … z filmem  nieodpłatne 


 Organizatorzy konkursu zapraszają na warsztaty - Montażu filmowego

OEIiZK w Warszawie zorganizował warsztaty "Montaż filmowy - wykorzystanie dostępnych programów (DaVinci Resolve)" dla nauczycieli uczestniczących jako opiekunowie grup w konkursie (nauczyciele zgłoszonych szkół będą mogli brać udział w warsztatach) 

„Ekran z dziadkiem", po drugiej stronie kamery.MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO

Zapraszamy na drugie warsztaty z cyklu „Ekran z dziadkiem", podczas których nauczymy się zrealizować film  o odkrywaniu historii własnej rodziny, jej związkach z Warszawą, początkach i teraźniejszości.
Tym razem prowadzącym będzie operator filmowy i twórca filmów dokumentalnych – Andrzej Wolf (http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?osoba=115405 ),
który w 2006 r. został uhonorowany Offskarem za całokształt twórczości.

Oto czego nauczymy się na warsztatach:
Musimy połączyć zasady pracy z kamerą ... telefon jest kamerą..  z opowiedzeniem filmu. 
Zasady kompozycji, zasady kadrowania, ruch kamery i ich wpływ na opowiadanie. 
Ujęcie podstawowa jednostka filmu. Spokojne i płynne ruchy kamery.

JAK TO WSZYSTKO ZROBIĆ?, czyli Teoria i praktyka.
Warsztaty trwać będą około 4 godzin.
Prosimy o mailowe potwierdzenie obecności ekran@1944.pl
Ilość osób ograniczona do 20 osób, decyduje pierwszeństwo zgłoszenia.
Zajęcia dla uczniów  w wieku 13


Warsztaty  Audiowizje - dla nauczycieli 

Pracownia A35 ul. gen. Władysława Andersa 35
00-159 Warszawa

Pierwszy etap projektu stanowią otwarte wykłady, które będą się odbywać w Stacji Muranów przy ulicy Andersa 13 w Warszawie od października do grudnia 2019 r. Zajęcia będą obejmować tematykę współdziałania dźwięku i obrazu w dziele audiowizualnym, źródeł materiałów dźwiękowych do filmu, analizy konstrukcji filmowej, kultury audialnej oraz tożsamości dźwiękowej Warszawy. Prowadzić je będą specjaliści - dr Jacek Pająk (reżyser dźwięku, filmoznawca, nauczyciel akademicki), Rafał Listopad (montażysta filmowy, nauczyciel akademicki, członek Europejskiej Akademii Filmowej, Polskiej Akademii Filmowej oraz Polskiego Stowarzyszenia Montażystów), Dorota Nowocień (montażystka dźwięku, nauczyciel akademicki, członkini Motion Picture Sound Editors, Audio Engineering Society oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich), Małgorzata Romanowska (badaczka kompozycji dźwiękowej miast, twórczyni i koordynatorka inicjatywy Warsaw Soundscape Project) oraz eksperci z Fundacji Legalna Kultura, zajmującej się edukacją w zakresie praw autorskich.

Zajęcia odbywają się w następujących terminach:
22 października 2019, godz. 17:00
„Współdziałanie dźwięku i obrazu w dziele audiowizualnym” - prowadzenie: dr Jacek Pająk,
29 października 2019, godz. 17:00
„Tożsamość dźwiękowa Warszawy” - prowadzenie: Małgorzata Romanowska,
5 listopada 2019, godz. 17:00
„Źródła materiałów dźwiękowych do filmu - prawa autorskie” - warsztat Fundacji Legalna Kultura,
12 listopada 2019, godz. 17:00
„Źródła materiałów dźwiękowych do filmu - archiwa, bazy” - prowadzenie: Dorota Nowocień,
Jeszcze możliwe do wykorzystania warsztaty - propozycja dla wszystkich, którzy tworzą własny film w konkursie:

26 listopada 2019, godz. 17:00
„Analiza konstrukcji filmowej” cz. 1 - prowadzenie: Rafał Listopad,
3 grudnia 2019, godz. 17:00
„Analiza konstrukcji filmowej” cz. 2 - prowadzenie: Rafał Listopad,
10 grudnia 2019, godz. 17:00
„Kultura audialna” - prowadzenie: Małgorzata Romanowska.

Drugi etap projektu odbędzie się wiosną 2020 roku. Wtedy uczestnicy projektu będą realizowali utwory audiowizualne mające na celu ożywienie archiwalnych zdjęć z życia warszawskiej społeczności żydowskiej. Warsztaty będą obejmować animację poklatkową, rejestrację i realizację dźwięku oraz montaż filmowy.

Wszystkich chętnych, którzy chcą zrozumieć znaczenie dźwięku w sztuce oraz życiu codziennym zapraszamy do udziału.
Zgłoszeń do udziału w poszczególnych wykładach można dokonywać za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego dostępnego online:
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
Więcej informacji:
***
Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie FILMFORUM.
Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.
Partnerami projektu są: Fundacja Shalom, Stowarzyszenie Inicjatyw Społeczno-Kulturalnych Stacja Muranów, Fundacja LEGALNA KULTURA i Warsaw Soundscape Project.
https://www.filmforum.pl/pl/aktualnosci/warsztaty-i-szkolenia/item/757-audiowizje-nabor-2019
Szerzej na tematy filmu i  problemy wizualnego spojrzenia na zagadnienia filmowe w linku poniżej:
https://www.filmforum.pl/pl/
















Popularne posty z tego bloga

Konkurs Zrób-My Nasz-Film

IV Edycja Konkursu Zrób-my Nasz-Film "Historie zapisane w obrazie"

Konferencja "Edukacja medialna w placówkach oświaty i kultury"

III Edycja Konkursu Zrób-My Nasz-Film „HISTORIE ZAPISANE W OBRAZIE”