Konferencja "Edukacja medialna w placówkach oświaty i kultury"
Pod hasłem "O mediach - z pomocą mediów"
Zapraszamy do udziału w konferencji - nauczycieli, animatorów kultury, bibliotekarzy, wychowawców placówek oświatowo-wychowawczych Edukacja medialna w placówkach oświaty i kultury "O mediach z pomocą mediów"
-15.03.2018, OEIiZK w Warszawie
-15.03.2018, OEIiZK w Warszawie
Link: Plakat powiększony |
Media
mają ogromny wpływ na nasze postawy wobec zmiennego świata i rozumienie funkcjonowania współczesnego społeczeństwa
informacyjnego. Miejsce filmu w edukacji medialnej widziane jest tu w szerszym
kontekście. Nowe media i ich źródła, to budowanie modelu edukacyjnego
zgodnie z kierunkami rozwoju kolejnych etapów samych mediów i nowych trendów
współczesnej edukacji.
Nowe
obszary, przestrzeń jej oddziaływania (akcje, projekty, konkursy) w kontekście
edukacji medialnej - są tu punktem odniesienia do codziennych praktyk
nauczycieli, animatorów kultury, edukatorów i ekspertów, aby wspierać
praktyczne realizacje w szkole i poza szkołą. Programy istotne dla rozwoju
ucznia, pomocne w przygotowaniu do przyszłości, włączające różne środowiska
twórcze - dają szansę na poszukiwania i uczenie się rozumienia różnych rodzajów
przekazów. Akcje i projekty środowiskowe i ogólnopolskie kierowane do
nauczycieli i uczniów, wspierają przede wszystkim samych uczniów, a uczenie się
przez tworzenie kształtuje ich realny obraz, wskazując właściwy kierunek
poznawania i rozumienia zmieniającego się świata mediów.
Konferencja
Edukacja medialna w placówkach oświaty i kultury. Organizatorem konferencji
jest nasz Ośrodek, termin i miejsce: 15 marca 2018 roku, Ośrodek Szkoleniowy
OEIiZK,
ul. Nowogrodzka 73.
ul. Nowogrodzka 73.
Konferencja
pod hasłem O mediach - z pomocą mediów prezentować będzie wieloznaczne ujęcia
zagadnień dotyczących spojrzenia na stare i nowe media oraz nowe technologie
jako narzędzia, które mogą nas wspomagać w uczeniu się, ukazywaniu i
kształtowaniu otaczającej nas rzeczywistości.
Spotkanie
skierowane będzie do nauczycieli i wychowawców, bibliotekarzy oraz animatorów
kultury współpracujących ze szkołami, którzy realizują wybrane formy pracy
wspieranych mediami lub są zainteresowani wprowadzaniem elementów edukacji
medialnej na swoich zajęciach.
Zachęcamy uczestników do poruszania problemów
związanych z potrzebą kształcenia u młodych ludzi kompetencji medialnych,
umiejętności korzystania z mediów i twórczego ich używania, a także rozumienia
i krytycznej oceny przekazów medialnych. Taka edukacja, daje szansę na włączenie
uczniów w proces podnoszenia kompetencji cyfrowych i medialnych, w sposób mądry i bezpieczny.
Program do pobrania w linku
Szczegóły dotyczące konferencji będą udostępnione po 15.02.2018 - czyli już lada dzień. Zapraszamy - Poniżej link umożliwiający zapis na konferencję Edukacja medialna w placówkach oświaty i kultury
Prosimy o wcześniejszą rejestrację udziału w Konferencji poprzez formularz umieszczony na Platformie Obsługi Szkoleń Ośrodka
Nasi prelegenci
Nowe media i technologie cyfrowe mają jednak największy wpływ na rzeczywistość ludzi młodych, którzy traktują je jako podstawową
i zupełnie naturalną formę doświadczania rzeczywistości, nie pamiętając świata bez nich ...
Paulina Haratyk "O
edukacji medialnej"
Beata Biel -
dziennikarka, trenerka medialna, od września 2017 w Grupie TVN koordynatorka projektu Konkret24 (weryfikacja informacji, walka z fake news). Jako dziennikarz pracuje od 17 lat; 3-krotnie nominowana do nagrody Grand Press, jej laureatka w 2008 roku (w kategorii: reportaż telewizyjny roku). Jako trener współpracowała z Google News Labs, gdzie odpowiadała za szkolenia mediów w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Organizowała warsztaty, seminaria i spotkania z dziennikarzami i dla dziennikarzy, aby nauczyć ich wykorzystywania narzędzi cyfrowych w codziennej pracy. Dziś działania edukacyjne realizuje we współpracy z Fundacją Reporterów.
Agnieszka Halicka –
nauczyciel bibliotekarz w Szkole Podstawowej nr 2 w Konstancinie-Jeziornie. Moderatorka szkolnego Dyskusyjnego Klubu Książki. Opiekunka sekcji fotograficznej, filmowej i dziennikarskiej Szkolnej Agencji Informacyjnej. Lokalna liderka edukacji medialnej z ramienia Centrum Edukacji Obywatelskiej. Koordynatorka projektów eTwinning oraz wymiany uczniowskiej z niemieckim miastem partnerskim Konstancina-Jeziorny. Swoje artykuły publikuje w czasopismach edukacyjnych (m.in TIK w edukacji). Członek grupy SuperBelfrzyRP
Paulina Haratyk -
Dorota Janczak –
ekspert wykorzystania nowych technologii w edukacji. Nauczyciel konsultant w Ośrodku Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. Doktorantka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwentka informatycznych Studiów Podyplomowych dla nauczycieli. Członek grupy SuperBelfrzyRP. Autorka licznych publikacji (np. cyklu artykułów dla miesięcznika Dyrektor Szkoły), materiałów szkoleniowych, kursów komputerowych i projektów edukacyjnych dotyczących doskonalenia nauczycieli w zakresie użycia TIK w edukacji.
dziennikarz, pedagog, wykładowca akademicki. Obecnie prowadzi portal polityczni.pl ponadto m.in. zajęcia dziennikarstwa w warszawskiej szkole ponadpodstawowej oraz kursy dziennikarskie z zakresu poznawania różnych form przekazu medialnego, pozwalające lepiej rozumieć otaczających świat. Absolwent AWF w Warszawie, studiów podyplomowych w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk - „Wiedza o dramacie, teatrze z elementami wiedzy o filmie”.
nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Radomiu, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, trenerka edukacji filmowej PISF, liderka Filmoteki Szkolnej, wiceprzewodnicząca Prezydium Komitetu Głównego Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej, koordynatorka merytoryczna ogólnopolskiego projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, autorka scenariuszy metodycznych i publikacji o tematyce filmoznawczej i nowomedialnej i podręcznika do j. polskiego dla szkół ponadgimnazjalnych „Ponad słowami”. Członek grupy SuperBelfrzyRP oraz Koalicji Edukacji Medialnej i Cyfrowej, przewodnicząca Rady Nauczycieli Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
nauczyciel konsultant OEIiZK w Warszawie. Pracując w szkole ponadgimnazjalnej stworzyła autorski program edukacji teatralnej i filmowej, który realizowała przez kilka lat. Autorka publikacji dotyczących wykorzystywania mediów w szkole i edukacji medialnej na wszystkich poziomach edukacji (np. Edukacja medialna, Biblioteka w szkole, wyd. pokonferencyjne np. Człowiek Media Edukacja, Edukacja XXI wieku). Autor programów obejmujących włączenie nowych technologii do zajęć nauczycieli różnych przedmiotów m.in. przedmiotów humanistycznych, z wykorzystaniem m.in. filmów i najnowszych mediów. Członek grupy SuperBelfrzyRP oraz Koalicji Edukacji Medialnej i Cyfrowej.
O mediach z pomocą mediów - podsumowanie konferencji
Nowe media i ich
źródła, to budowanie modelu edukacyjnego zgodnie z kierunkami rozwoju kolejnych
etapów samych mediów i nowych trendów współczesnej edukacji. Był to temat konferencji pod hasłem „O mediach - z pomocą mediów”, która zawierała różne ujęcia zagadnień
dotyczących spojrzenia na stare i nowe media oraz nowe technologie jako
narzędzia, wspomagające nas w uczeniu się i kształtowaniu obrazu otaczającej nas rzeczywistości. Wystąpienia zaproponowane na konferencji zgodne były z zapotrzebowaniami jakie zgłaszali
nauczyciele podczas szkoleń i spotkań dotyczących wykorzystywania mediów. Wśród poruszanych tematów ważne były m.in. wystąpienia przedstawicieli instytucji i stowarzyszeń praktycznie pracujących z mediami.
Koordynator
warsztatów dla nauczycieli Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej oraz
Filmoteki Narodowej - Paulina Haratyk, w temacie „Jak i po co pracować z
młodzieżą oraz filmem i nowymi mediami?”
— przedstawiła etapy tworzenia się
świadomości o potrzebie wsparcia dla uczniów i nauczycieli w rozumieniu bardzo zmiennego na przełomie wieków świata
mediów. Środowiska zarówno audiowizualnego jak i cyfrowego, wymagającego stworzenia obszaru mądrego wyboru, aby uczniowie rozumieli zasady ich tworzenia i przekazu.
Temat „Prawda i fałsz – czyli jak działa informacja
w mediach” — Beaty Biel, redaktora Grupy informacyjnej TVN to nieznany obszar
rozpoznawania informacji prawdziwej i
fałszywej tzw. Fake News-ów oraz budowania świadomości, w jakim stopniu
informacja może być manipulacją. Wskazała ciekawe formy pracy z uczniami, aby zarówno
nauczyciele jak i uczniowie nie gubili się w jej zrozumieniu. Zwróciła uwagę na
konieczność pracy z dorosłymi (rodzicami), na potrzebę wspomagania
odpowiedzialnego korzystania z informacji i jej udostępniania – wskazując
źródła i miejsca edukacji dostępnej dla każdego.
„Nowe obszary edukacji medialnej — otwarte
zasoby edukacyjne, a prawo autorskie” (Izabeli Rudnickiej, nauczyciela
konsultanta OEIiZK w Warszawie) stanowiły przegląd aktualnych teorii,
przykładów działań, określających modele edukacji włączającej najnowsze
technologie do metod pracy w nowych obszarach edukacji medialnej z uwzględnieniem Otwartych Zasobów Edukacyjnych i zasad prawa autorskiego.
Marek
Łużyński (NHEF), koordynator projektu nowe horyzonty edukacji filmowej
przedstawił praktyczny obraz realizacji programu edukacji filmowej - jego
cele, metody realizacji, zmieniający się
obszar działania jego adresaci oraz zachowany status edukacji medialnej, programu zgodnego z
podstawą programową.
Zaprezentowane
przez Dorotę Janczak, nauczyciela konsultanta OEIiZK w Warszawie, eksperta
edukacji wczesnoszkolnej „Różne formy
medialne — od kultury obrazkowej po edukację filmową” — to piękna opowieść, w
jaki sposób uczeń przechodząc kolejne etapy edukacji medialnej przechodzi
stopnie wtajemniczenia do tworzonego filmu z wykorzystaniem różnych form pracy
i narzędzi.
„Film
i nowe media w bibliotece szkolnej”— Agnieszki Halickiej bibliotekarza Zespołu
Szkół to
nie tylko przykład dobrej praktyki zastosowania mediów, to także zainteresowanie
tematem nowego spojrzenia na bibliotekę i jej rolę w edukacji medialnej zmiany
metod pracy z najnowszymi mediami.
„Film
w szkole – dobre praktyki” — Wojciecha Nomejko, to relacja z etapów nauki i
efektów pracy szkoły, która do swojego profilu wprowadziła także naukę form
dziennikarskich zawierających także elementy pracy z filmem.
Nowe
obszary, przestrzeń jej oddziaływania (akcje, projekty, konkursy) w kontekście
edukacji medialnej - są tu punktem odniesienia do codziennych praktyk
nauczycieli, animatorów kultury, edukatorów i ekspertów, aby wspierać
praktyczne realizacje w szkole i poza szkołą.
Konferencję
zakończyliśmy podsumowaniem konkursu filmowego Zrób-My Nasz-Film, którego
najlepsze prace zostały nagrodzone. Wśród zgłoszonych prac najlepsze okazały
się filmy: w kategorii Szkoły ponadpodstawowe „HISTORIE DALEKIE I BLISKIE” pierwsze miejsce film „Adam”, wykonany przez
uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim oraz drugie, filmowi
„Rurki z Wiatraka” CXIX Liceum Ogólnokształcącego im. Jacka Kuronia w Warszawie,
natomiast w kategorii Szkoły podstawowe „OPOWIEDZ TO SAM” – film „Ballada o mojej ulicy”, wykonanej przez
uczniów Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73, im. Stefana
Batorego w Warszawie.
Chcielibyśmy szczególnie podziękować wszystkim Patronom - Honorowym, Merytorycznym i Medialnym oraz Sponsorom za szczególne wsparcie podczas trwania Konkursu Filmowego Zrób-My Nasz-Film, oraz jego podsumowanie podczas konferencji.
Chcielibyśmy szczególnie podziękować wszystkim Patronom - Honorowym, Merytorycznym i Medialnym oraz Sponsorom za szczególne wsparcie podczas trwania Konkursu Filmowego Zrób-My Nasz-Film, oraz jego podsumowanie podczas konferencji.
Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu za aktywny udział w projekcie, uczestnikom konferencji za propozycje potrzeb edukacyjnych do realizacji w przyszłości, a także chęć udziału w kolejnej edycji konkursu i konferencji.
Fragmenty materiałów związanych z prezentacją konferencji
Nowe obszary edukacji medialnej - prezentacja
Nauczyciele i nowoczesne praktyki edukacyjne (raport)
Galeria zdjęć z konferencji wręczenia nagród