REGULAMIN
dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa mazowieckiego
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE:
1. Konkurs
organizowany jest przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie,
publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli, zwaną dalej Organizatorem, z siedzibą: 02-026 Warszawa, ul. Raszyńska 8/10.
2. Komunikaty
oraz informacje dotyczące Konkursu będą publikowane na stronie internetowej https://zrobmynaszfilm.blogspot.com/.
3. Wszelkie
pytania dotyczące konkursu należy kierować na adres e-mail: zrobmy.nasz.film@oeiizk.waw.pl/
II.
CZAS
TRWANIA KONKURSU:
1.
Konkurs odbywać się będzie w terminie: 12 października 2020 roku (ogłoszenie
konkursu) - 22 lutego 2021 roku (ogłoszenie
wyników).
2. Termin
oddania prac do 10 lutego 2021 roku.
3. W
przypadku przesłania pracy pocztą decyduje data stempla pocztowego.
4. Materiał
konkursowy przesłany po wyznaczonym terminie nie będzie brany pod uwagę podczas
oceny prac.
III.
CELE
KONKURSU
Główne cele Konkursu:
1. Wyłonienie
najbardziej oryginalnego filmu, który przedstawia historie związane z ludźmi,
miejscami w których żyją, wydarzeniami, które miały miejsce w środowisku
lokalnym, bliskim szkole.
2. Rozwijanie
kompetencji cyfrowych oraz wychowanie do wartości.
3. Rozwijanie
umiejętności uczniów do pracy w projekcie z zastosowaniem nowych technologii i
urządzeń multimedialnych.
4. Kształtowanie
kultury medialnej w epoce cyfrowej, etycznych zachowań w Internecie oraz
poszanowania własności intelektualnej i wizerunku.
5. Zachęcenie
uczestników Konkursu do aktywności twórczej w realizacji opowieści filmowej i
własnej interpretacji poznanej historii.
Pozostałe cele:
1. Kształtowanie
kultury medialnej w epoce cyfrowej poprzez zachęcenie młodzieży do działań
prezentujących, jak w pozytywny sposób można wykorzystać możliwości Internetu i
nowych technologii.
2. Podniesienie
kompetencji uczniów w zakresie twórczego i bezpiecznego korzystania z mediów
oraz Internetu.
3. Kształtowanie
umiejętności świadomego, krytycznego i selektywnego korzystania ze środków
masowego przekazu, tworzenia i publikowania komunikatów medialnych.
4. Kształtowanie
postawy odpowiedzialności za treści publikowane w sieci.
5. Kształcenie
umiejętności wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych do
prezentacji własnej twórczości.
6. Kształtowanie
umiejętności pracy w zespole w projekcie filmowym.
7. Promocja
młodych talentów w zakresie kompetencji medialnych w szczególności filmu.
8. Szerzenie
wiedzy na temat prawa autorskiego oraz promowanie korzystania z legalnych źródeł kultury.
IV.
ZAKRES
I TEMAT KONKURSU
1.
Konkurs Zrób-My Nasz-Film „Historie
zapisane w obrazie” obejmuje dwie kategorie:
1) dla
szkół podstawowych (klasy IV-VIII), pod hasłem „Zaczaruj filmem – miejsce, w którym mieszkasz”
2) dla
szkół ponadpodstawowych „Obrazy,
miejsca, powroty” - filmowy dokument czasów.
2.
Organizatorzy oczekują filmów, które powstaną w
oparciu o znane i nieznanie historie związane z miejscem i ludźmi znajdującymi
się w środowisku lokalnym, bliskim szkole, w dzielnicy, miejscowości, regionie,
czyli w tzw. „małych ojczyznach”.
3.
Podstawą dla przygotowania filmowej opowieści
mogą być zarówno historie pozyskane w środowisku, jak też prywatne –
opowiedziane za zgodą ich bohaterów. Na przykład dotyczące wybranych miejsc
znanych społeczności szkolnej lub zapomnianych przez współczesnych, historie obiektów,
zdarzenia z przeszłości, teraźniejszości.
4.
Dodatkowo organizatorzy oczekują podjęcia próby
kreowania przyszłości na bazie przeszłości i teraźniejszości.
V.
ZADANIE
KONKURSOWE:
1. Uczestnicy
Konkursu przygotowują jedną pracę konkursową, której czas projekcji nie
przekracza 10 minut i nie jest
krótszy niż 5 minut.
2. Szkoła
może zgłosić do Konkursu tylko jeden film. W przypadku szkoły podstawowej mogą
być wyjątkowo dwie prace, jeżeli są zrealizowane przez oddzielne grupy wiekowe: IV-VI oraz VII-VIII (czyli
po 1 filmie z każdej grupy).
3. Praca
konkursowa powinna być zapisana na nośnikach pamięci zewnętrznych, np.: płycie
DVD/pendrive /karcie SD, w formacie zgodnym z odtwarzaczem Windows Media
Player, lub innymi, np. QuickTime lub iTunes. Akceptowane formaty pliku to avi,
mov i mp4.
4.
Uczestnicy mogą wykonać film za pomocą dowolnego
urządzenia posiadającego funkcję nagrywania wideo, a następnie zmontować go.
Film powinien zawierać stronę tytułową oraz napisy końcowe,
zawierające informacje o twórcach filmu i prawach autorskich do wykorzystanych
utworów.
5. Praca
konkursowa nie może naruszać praw autorskich oraz prawa do prywatności osób
trzecich. Prezentowane w niej treści nie mogą przedstawiać ani propagować
zachowań zabronionych przez prawo lub godzących w zasady dobrego wychowania i
kultury osobistej.
6. Utwór
muzyczny wykorzystany w pracy konkursowej:
a. może
być własny i samodzielnie nagrany przez uczniów;
b. wykorzystany
za zgodą instytucji lub autora (-ów), którzy posiadają do niego autorskie prawa
majątkowe;
c. pozyskany
z otwartych i darmowych zasobów muzycznych,
d. udostępniony
na zasadzie wolnych licencji (np. Creative Commons).
7. W
przypadku wykorzystania w filmie materiałów archiwalnych, fragmentów innych
filmów - konieczne jest posiadanie przez uczestników zgody autorów. Należy ją
dołączyć do Karty zgłoszenia pracy
w Konkursie – załącznik nr 4 (oświadczenie, że taką zgodę posiadają).
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do poproszenia uczestników Konkursu o
przesłanie stosownego dokumentu.
8. Szkoła
dostarczając pracę konkursową do Organizatora dołącza następującą
dokumentację:
a) oryginał
formularza zgłoszenia - Załącznik nr 1,
b) karta zgłoszenia pracy w Konkursie -
Załącznik nr 4, który zawiera listę
autorów pracy oraz oświadczenie podpisane przez Dyrektora Szkoły, że przesłana
praca nie narusza praw osobistych ani majątkowych osób trzecich, w
szczególności praw autorskich, praw pokrewnych, prawa do wizerunku, innych dóbr
osobistych ani ich interesów chronionych przepisami prawa;
c) oświadczenia
autorów lub ich rodziców/prawnych opiekunów, wyrażających zgodę na
przeniesienie na Organizatora autorskich praw majątkowych oraz na przetwarzanie
danych osobowych (Załączniki nr 3 i 3A);
d) oświadczenia
osób występujących w filmie lub ich rodziców/prawnych opiekunów, wyrażających
zgodę na wykorzystanie wizerunku (Załączniki
Nr 2 i 2A).
VI.
ZASADY
UCZESTNICTWA:
1. Konkurs
skierowany jest do uczniów szkół podstawowych (klasy IV-VIII) oraz szkół
ponadpodstawowych w województwie mazowieckim i ma charakter zespołowy.
2. W
tworzenie pracy konkursowej, oprócz uczniów, mogą być zaangażowani wyłącznie
nauczyciele, instruktorzy lub rodzice uczniów.
3. Grupa
uczniów wykonujących film musi posiadać opiekuna oficjalnie zgłoszonego przez
szkołę.
4. Szkołę
do Konkursu może zgłosić nauczyciel pracujący z grupą uczniów tworzących film.
Zgłoszenie do konkursu musi być opatrzone podpisem Dyrektora Szkoły.
5. Aby zgłosić szkołę do Knkuorsu, należy pobrać ze strony
https://zrobmynaszfilm.blogspot.com/ formularz zgłoszeniowy
(Załącznik nr 1), wypełnić go i
wydrukować.
Opieczętowany przez szkołę i podpisany przez Dyrektora szkoły oraz opiekuna pracy konkursowej formularz należy dostarczyć w terminie do 30 listopada 2020 roku najpierw w formie elektronicznej (scan lub zdjęcie dokumentu) jako załącznik do listu na adres zrobmy.nasz.film@oeiizk.waw.pl. W temacie listu należy wpisać „Konkurs Zrób-My Nasz-Film – zgłoszenie”.
Oryginał wydruku formularza zgłoszenia,
przesłanego elektronicznie należy dostarczyć razem z pracą konkursową oraz
pozostałymi dokumentami, wskazanymi w pkt V.8 powyżej do siedziby Organizatora
na adres: Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, ul. Raszyńska 8/10, 02-026 Warszawa, z dopiskiem na kopercie „Konkurs Zrób-My Nasz-Film”.
6. W przypadku konieczności przesłania formularza zgłoszenia pocztą za termin dostarczenia uznaje się datę stempla pocztowego.
7. Pełnoletni uczestnicy filmu (tzn. uczniowie i inne osoby, które występują w realizowanej pracy konkursowej) zobowiązani są do złożenia do opiekuna pisemnego oświadczenia, w którym wyrażają zgodę na wykorzystanie wizerunku – według Załącznika Nr 2A. W przypadku osób niepełnoletnich konieczne jest wyrażenie pisemnej zgody przez rodziców lub prawnych opiekunów – według Załącznika Nr 2.
VII.
PRACA
JURY KONKURSU:
1. Do
oceny wykonanych i dostarczonych filmów zostanie powołane Jury Konkursu.
2. Przy
ocenie prac będą brane pod uwagę: zgodność pracy z tematem Konkursu, walory dokumentalne,
pomysłowość i kreatywność w realizacji, technika, wrażenia artystyczne.
3. Termin
wręczenia nagród zostanie podany z odpowiednim wyprzedzeniem na stronie
internetowej Organizatora i stronie Konkursu oraz za pomocą korespondencji
elektronicznej.
4. Prace
złożone na konkurs nie będą zwracane autorom.
5. Prace,
które nie będą spełniały kryteriów przedstawionych w Regulaminie nie będą
oceniane.
6. Ogłoszenie
wyników nastąpi 22 lutego 2021 roku,
zostanie opublikowane na stronie internetowej Konkursu.
7. We wszystkich sprawach nieuregulowanych decyduje Jury Konkursu. Ostateczna interpretacja Regulaminu należy do Organizatora.
VIII.
NAGRODY:
1. Najlepsze
prace (pierwsze trzy miejsca w każdej kategorii) zostaną uhonorowane
nagrodami.
2. Nagrody
główne w Konkursie Zrób-My Nasz-Film zostaną przekazane na rzecz
reprezentowanej przez laureatów Szkoły.
3. Przewidziane
są upominki dla uczestników grupy najwyżej ocenionej pracy konkursowej.
IX.
POSTANOWIENIA
KOŃCOWE:
1.
Organizator zastrzega sobie prawo
do niedopuszczenia lub wykluczenia Szkoły z Konkursu w przypadku złamania
postanowień Regulaminu, np.:
a. kradzieży
własności intelektualnej,
b. zachowań
nieetycznych i sprzecznych z prawem.
2. Rodzice/prawni
opiekunowie uczestników grupy realizującej pracę konkursową (autorów), oraz
pełnoletni uczestnicy grupy wyrażają zgodę na przeniesienie na rzecz
Organizatora, bez dodatkowych kosztów z jego strony, majątkowych praw
autorskich do pracy konkursowej, bez ograniczeń terytorialnych lub czasowych, w
tym do wszelkich form korzystania, np. kopiowania, druku, publikacji,
dystrybucji, nagrywania, przechowywania na jakimkolwiek nośniku,
wykorzystywania podczas prezentacji i wystaw publicznych – na wszelki sposób
oraz we wszelkiej formie i wszelkim formacie.
3. Zgoda
na przeniesienie majątkowych praw autorskich oraz na przetwarzanie danych
osobowych autorów (imię, nazwisko, klasa, szkoła) następuje na formularzu
według Załącznika nr 3 (dla osób niepełnoletnich) lub Załącznika nr 3A (dla
osób pełnoletnich).
4. Autorzy
zachowują prawo do samodzielnej publikacji swojej pracy pod warunkiem, że w
publikacji zamieszczą informację o następującej treści: Praca została przygotowana na konkurs Zrób-My Nasz-Film przeprowadzony
przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.
5. Dane
osobowe uczestników Konkursu, ich rodziców/opiekunów prawnych oraz nauczycieli - opiekunów
grup konkursowych będą wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z Konkursem
i będą chronione zgodnie z zasadami Rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w
sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych
osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia
dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO).
6. Objęcie
patronatem niniejszego konkursu przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty nie
oznacza wpisania tego przedsięwzięcia w wykaz zawodów wiedzy, artystycznych i
sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające
na terenie szkoły, które mogą być wymienione na świadectwie ukończenia szkoły.
7. Zgłoszenie
się do Konkursu jest jednoznaczne z akceptacją postanowień niniejszego
Regulaminu oraz zawartych w Regulaminie warunków Konkursu.
8. Organizatorzy
Konkursu zastrzegają sobie możliwość zmian organizacyjnych w sytuacjach
niezależnych od Organizatora.
ZAŁĄCZNIKI DO PRACY:
Przydatne załączniki dokumentów do pobrania:
1. Zgłoszenie uczestnictwa w konkursie 2. Zgłoszenie pracy w konkursie
Wybieramy odpowiednie dla nas 2 załączniki:
Oświadczenie o wyrażeniu zgody na wykorzystanie wizerunku (formularz dla osoby niepełnoletniej)
Oświadczenie o wyrażeniu zgody na wykorzystanie wizerunku (formularz dla osoby pełnoletniej)
Oświadczenie o przeniesieniu na rzecz Organizatora, majątkowych praw autorskich do pracy konkursowej (formularz dla osoby niepełnoletniej)
Oświadczenie o przeniesieniu na rzecz Organizatora, majątkowych praw autorskich do pracy konkursowej (formularz dla osoby pełnoletniej)