INFO-FILM WSPARCIE


Zapraszamy do korzystania z informacji i zasobów widocznych na stronie,  które mogą pomoc w realizacji projektu filmowego. Widoczne poniżej informacje linki i odniesienia są zbiorem wspomagającym uczestników. 
Wiele zebranych dla uczestników konkursu pomocy - to poradniki, scenariusze, wskazówki oraz adresy z różnych źródeł, wśród nich  miedzy innymi instytucji edukacyjnych zajmujących się edukacją filmową od lat - są więc warte uwagi i wykorzystania.

UWAGA, UWAGA - WARSZTATY


FERIE ZE STUDIEM FILMOTEKI SZKOLNEJ

Podczas ferii zimowych zapraszamy do kina Iluzjon na bezpłatny kurs reportersko-filmowy Studio Filmoteki Szkolnej.
Pod opieką ekspertów oraz przy użyciu profesjonalnego sprzętu uczestnicy zdobędą wiedzę o tym, jak wygląda praca w telewizji i jak zrealizować felieton filmowy. Nauczą się prowadzenia wywiadów, pracy z kamerą, pisania tekstów dziennikarskich i montażu. W efekcie tygodniowych warsztatów powstaną krótkie materiały filmowe.



Ramowy program

•Źródła informacji (agencje, depesze, itd.)
•Skład ekipy
•Budowa felietonu filmowego (newsa)
•Wystąpienia przed kamerą (nagranie stand-upów)
•Konstrukcja tekstu do felietonu telewizyjnego
•Prowadzenie wywiadów
•Rodzaje planów i ćwiczenia z kamerą
•Ćwiczenia dykcji
•Montaż
TERMINY
• 28 stycznia - 1 lutego - zajęcia dla młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych
• 4 - 8 lutego - zajęcia dla młodzieży z gimnazjów i 7-8 klas szkół podstawowych
Zajęcia odbywają się w godzinach 11-18.
Udział w kursie wymaga akceptacji regulaminu wydarzenia oraz rejestracji za pośrednictwem elektronicznego formularza: 

https://forms.nina.gov.pl/studio-filmoteki-szkolnej-ferie/

W przypadku pytań prosimy o kontakt z Działem Edukacji FINA:
Agata Sotomska | asotomska@fn.org.pl, +48 22 182 47 61,

Wydarzenie współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

https://www.facebook.com/events/524565601376280/ 

WARSZTATY FILMOWE DLA NAUCZYCIELI WARSZAWSKICH SZKÓŁ


Dla nauczycieli szkół warszawskich -  szczególna oferta warsztatowa

Do 4 stycznia trwa nabór na bezpłatne Warsztaty Filmowe dla nauczycieli
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty razem z WCIES i Muzeum Pragi zaprasza warszawskich nauczycieli wszystkich poziomów edukacji na ekspresowe warsztaty z podstaw filmowania.



Podczas 5-dniowego kursu w styczniu 2019 r. uczestnicy poznają wszystkie etapy tworzenia filmów pod okiem ekspertów i dokumentalistów Mateja Bobrika oraz Teresy Czepiec. W rekrutacji na warsztaty brana jest pod uwagę kolejność zgłoszeń.
Nauczyciele skupią się na ćwiczeniach praktycznych, bo to one, a nie sucha wiedza teoretyczna, najlepiej uczą filmowania. Zajęcia poprowadzą czynni filmowcy i doświadczeni edukatorzy Akademii Nowe Horyzonty.

Warsztaty odbędą się w dniach 28.01-01.02.2019 (ferie zimowe) w godzinach 10:00-18:00 w Muzeum Pragi - Oddziale Muzeum Warszawy (ul. Targowa 50/52). Kurs to łącznie 40 godzin zajęć. Udział w kursie warszawskich nauczycieli finansuje WCIES.
Współorganizatorem projektu jest Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Jego partnerem jest Muzeum Pragi - Oddział Muzeum Warszawy.
Więcej informacji i formularz rekrutacyjny na 
www.nhef.pl – zakładka warsztaty filmowe.





Wskazówki przydatne przy tworzeniu napisów  początkowych i końcowych:

    Na początku  filmu pojawia się wyłącznie: 

         Tytuł, podtytuł (lub np. cytat przewodni)

          W napisach końcowych  pojawiają się inne informacje:
możemy wymienić wszystkie role
scenariusz
reżyseria
scenografia itp.
          Możemy krótko napisać
realizacja (imię nazwisko)
          
          Jeśli byli współtwórcy (ktoś pomagał - warto go umieścić)
    
          Możemy także umieścić:
inne role i postacie(po uzgodnieniu) –
Przy opisie muzyki bardzo ważne jest:
- Jeśli korzystamy z otwartej  licencji (otwartych zasobów)
 format powinien być następujący:
autor, tytuł, licencja (tak opiszcie każdy utwór wykorzystany w filmie).
Jeśli mamy prawa do muzyki, to w taki sposób w jak życzy sobie ich autor
(najlepiej co najmniej: autor tytuł).

          Na zakończenie –  ostatnie napisy
po statycznej planszy końcowej
widocznej przez chwilę, np. 3-5 sekund
powinien się znaleźć napis CC BY SA,
który oznacza licencję na której umieszczamy film 


Dla przypomnienia licencja ta oznacza:

Prawo autorskie  - inne materiały
Przewodnik po otwartosci
Prawo autorskie
Dozwolony użytek




Dla tych, którzy nie mogą uczestniczyć w warsztatach, polecam stronę zawierającą zbiór  materiałów tworzonych podczas pracy na d filmem - z poprzednich warsztatów prowadzonych w NHEF w ubiegłym roku:

Relacje z etapów pracy nad filmem - projekty szkolne


Tworzymy film w szkole - krok po kroku

Film dokumentalny –  w znanych definicjach, to szeroka kategoria opisująca jedną z form ekspresji filmowej. Początkowo, tym co wyróżniało ten rodzaj filmów od innych, było dokumentowanie oraz przedstawianie faktów, był to główny element, który odróżniał je od filmów fabularnych, przedstawiających fikcyjne wydarzenia. Filmy dokumentalne były często tworzone w celach informacyjnych lub dydaktycznych. 
Materiały zamieszczone w linku poniżej  to samouczek  opracowany w OEIiZK w Warszawie, wykorzystywany m.in. na szkoleniu - Tworzenie filmu edukacyjnego z aplikacjami Web 2.0 od projektu scenariusza po montaż.

Tworzenie filmu w dostępnych aplikacjach

Każdy film przedstawia jakąś historię, a więc musi mieć początek, rozwinięcie i zakończenie.

etap I - scenariusz
Prace z filmem rozpoczynamy od pisania scenariusza. Poniżej wiedza „w pigułce” o tym, jak można się do takiej pracy zabrać. Pamiętać należy, że film ma mieć 4-5 min, zatem scenariusz nie powinien być dłuższy niż 4-5 stron.

etap II - zdjęcia
Przechodzimy do etapu praktycznego, czyli zaczynamy etap pracy z kamerą i aparatem. Przed przystąpieniem do robienia zdjęć, warto rozrysować wszystkie sceny ze scenariusza ujęcie po ujęciu, tworząc tzw. storyboard. Zanim wyjaśnimy, jak to zrobić, przypomnijmy sobie krótko podstawowe pojęcia z języka filmu.

etap III – montaż
Montaż filmu to podsumowanie etapów tworzenia. W ostatnim stadium do pracy przystępuje montażysta. Jego zadaniem jest połączenie poszczególnych ujęć w odpowiedni sposób. Ustala on kolejność ujęć i decyduje o tym, jak długo mają trwać poszczególne sekwencje. Ma to istotne znaczenie dla tempa akcji i ogólnej atmosfery ukończenia dzieła. Na tym etapie następuje montaż ścieżki dźwiękowej. Musi ona być zsynchronizowana z obrazem na ekranie. Znaczna część ścieżki dźwiękowej wymaga dokładnej analizy - efekty dźwiękowe nie zawsze brzmią naturalnie. Po dodaniu czołówki z tytułem i listą osób współtworzących, film jest gotowy.






Kolejne materiały to  efekt pracy filmowców nauczycieli i metodyków nad stworzeniem materiałów dostępnych i pomocnych nauczycielowi w pracy z filmem. Poradniki dotyczące tworzenia filmu stworzone przez specjalistów programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej,  krok po kroku dostępne są pod adresami:



Materiały dostępne na stronach Edukacji Medialnej dzięki Fundacji Nowoczesna Polska z pewnością pomogą w pracy nad filmem. Dotyczą one różnych aspektów pracy z filmem od projektu przez scenariusz, zdjęcia itd.
Oczywiście, zachęcamy do korzystania.  



Na początek polecamy:
Scenariusze
http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/#liceum_filmowa

Także inne, bardziej szerokie wsparcie dostępne jest pod adresami:
http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/dokumentacja-i-narracje-cyfrowe/ 
http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/narracje-cyfrowe/

http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/i-ty-mozesz-stworzyc-swoj-film/
http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/zaplanuj-cyfrowa-opowiesc/ 


Wykorzystanie w filmie  materiałów archiwalnych i muzyki - kilka uwag i podpowiedzi

Przypomnijmy zapisy w Regulaminie Konkursu:
  1. Praca konkursowa nie może naruszać praw autorskich oraz prawa do prywatności osób trzecich. Prezentowane w niej treści nie mogą przedstawiać ani propagować zachowań zabronionych przez prawo lub godzących w zasady dobrego wychowania i kultury osobistej.
  2. Utwór muzyczny wykorzystany w pracy konkursowej:
a.    może być własny i samodzielnie nagrany przez uczniów;
b.    wykorzystany za zgodą instytucji lub autora (-ów), którzy posiadają do niego autorskie prawa majątkowe;
c.    pozyskany z otwartych i darmowych zasobów muzycznych,
d.    udostępniony na zasadzie wolnych licencji (np. Creative Commons).
  1. W przypadku wykorzystania w filmie materiałów archiwalnych bądź fragmentów innych filmów konieczne jest posiadanie przez uczestników zgody oraz dołączenie do Karty zgłoszenia pracy w Konkursie oświadczenia o tym, że taką zgodzę posiadają. 



Możliwości korzystania ze źródeł dostępnych w sieci wymagają przestrzegania zasad prawa autorskiego.


Większość utworów popularnych wykonawców, które znajdziemy w Internecie (w tym również na portalu YouTube) jest objętych prawem autorskim na zasadach „wszelkie prawa zastrzeżone”.Oznacza to, że możemy je wprawdzie odtwarzać i słuchać, ale tylko dla własnego użytku, np. w domu.

Nawet jeśli posiadamy oryginalną, zakupioną przez nas płytę z piosenkami ulubionego artysty, nie możemy jej użyć do pracy, którą udostępnimy w sieci. Bowiem, jeżeli prezentację, film, wideo, pokaz zdjęć, fotocast, i inne publikujemy na blogu lub w innym miejscu w sieci, oznacza to „rozpowszechnianie” tego utworu, a do tego nie mamy prawa.





Dlatego właśnie, warto poszukać utworów, które są udostępnione w sieci na otwartych licencjach. Poniżej kilka propozycji:

1)    Jamendo - jest to serwis, zawierający zasoby muzyki artystów z całego świata.
Zamieszczony link kieruje do opisu, jak korzystać z serwisu Jamendo i szukać utworów na wolnych licencjach: http://blogiceo.nq.pl/szkola2zero/files/2012/05/jamendo_opis.doc

2)    MusOpen – jest to kolekcja plików audio utworów klasycznych; wszystkie utwory są w domenie publicznej, czyli można z nich korzystać bez ograniczeń.
Adres serwisu: https://musopen.org/

3)    OpenMusicArchive – wszystkie utwory na licencji: CC BY-SA (uznanie autorstwa na tych samych warunkach), czyli możemy korzystać pod warunkiem, że podamy autora i udostępnimy innym na tej samej licencji (w opisie naszej pracy podamy autora i typ licencji CC BY-SA).

1)    Youtube.com również udostępnia muzykę na wolnych licencjach Creative Commons. Kiedy wgramy pokaz zdjęć lub filmik na Youtube, serwis sam podpowiada, żeby podmienić muzykę, jeśli wykryje „naruszenie praw” (przesyła nam zwykle maila z informacją, że wykorzystana przez nas muzyka jest własnością firmy fonograficznej).

2)    Otwarte zasoby: http://otwartezasoby.pl/, w serwisie znajdują się bazy muzyki i dźwięków, które można za darmo wykorzystać w filmie, reklamie, czy wideoklipie.

W uzupełnieniu:
  • więcej przykładów otwartych zasobów znajduje się pod adresem:
lub
  • search.creativecommons.org - jest to dedykowana wyszukiwarka, która pozwala na przeszukiwanie zasobów dostępnych na licencjach CC w różnych serwisach: Google Web, Google Image, YouTube (wideo), Yahoo, blip.tv (wideo), Flickr (zdjęcia, grafika), Jamendo (muzyka), SpinXpress (media różne), Wikimedia Commons (media różne), Euripeana (materiały archiwalne i muzealne), OpenClipArt Library (grafiki wektorowe), Fotopedia (zdjęcia),
  • przewodnik, jak korzystać z twórczości w Internecie:
„Nie bądź piratem dziel się ze światem”, dostępny pod adresem:
http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/Grafika_Komiks_CC.pdf

 
utwory na licencjach Creative Commons

Licencje Creative Commons (CC), jest to zestaw licencji, na mocy których można udostępniać utwory objęte prawami autorskimi. Licencje te są tworzone i utrzymywane przez organizacjęCreative Commons.
Licencje Creative Commons pozwalają twórcom utworów zachować własne prawa i jednocześnie dzielić się swoją twórczością z innymi. Zasada „wszelkie prawa zastrzeżone” zostaje zastąpiona zasadą „pewne prawa zastrzeżone”.

Creative Commons, infografika z licencjami, autorstwa Piotr Chuchla
















Popularne posty z tego bloga

II Edycja Konkursu Zrób-My Nasz-Film „HISTORIE ZAPISANE W OBRAZIE”

Archiwum Konkursu